Mat, ernæring og måltider i helse- og omsorgstjenesten
Kurs-id: 505085
Oppstart
mandag 2. september 2024
Slutter
fredag 26. juni 2026
Tidsrom
Kl. 17.00–21.00Påmeldingsfrist
mandag 2. september 2024
Timeantall
Totalt: 1 334
Timer med foreleser: 358
Timer selvstudie: 976
Nivå
FagskoleUndervisningsform
Klasserom og digital undervisningInformasjon
God mat og riktig ernæring er grunnleggende for god helse og livskvalitet gjennom hele livet. Maten skal være tilpasset den enkeltes behov og serveres i en hyggelig ramme. Personale som ivaretar mattilbudet i helse- og omsorgstjenesten, kan avlaste annet helsepersonell og bidra til økt kvalitet på mattilbudet. Denne utdanningen gir deg kompetanse til å bidra til bedre kosthold og gode måltidsopplevelser i helse- og omsorgstjenesten.
Fagskoleutdanningen Mat, ernæring og måltider i helse- og omsorgstjenesten gjennomføres som et deltidstudium over 2 år og kan kombineres med jobb. Utdanningen gir 60 studiepoeng og fagskolegrad. Studiet er under utvikling. Det tas forbehold om endringer i faginnhold og opptakskrav.
Utdanningen passer for helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, personer med bakgrunn fra restaurant- og matfag og andre som ønsker å styrke sin kompetanse innen mat, ernæring og måltider i helse- og omsorgstjenesten.
Det vil være rullerende opptak fram til oppstartsdato eller til klassen er fylt opp.
For å være kvalifisert til opptak, må du ha formell kompetanse eller realkompetanse, eller søke om betinget opptak:
Formell kompetanse: Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev fra helsearbeiderfaget. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke opptak på formell kompetanse. I tillegg kan søkere med fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev fra restaurant- og matfag tas opp på formell kompetanse. (Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak.)
Realkompetanse. Her må du oppfylle ett av følgende punkt:
8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helsearbeiderfaget eller innen restaurant- og matfag, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.
Relevant realkompetanse omfatter arbeid, utdanning, kurs og engasjement i frivillig sektor.
Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk som søker på grunnlag av realkompetanse, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.
Betinget opptak. Du må ta fagprøven innen helsearbeiderfaget eller innen restaurant- og matfag i løpet av det første semesteret i studiet.
Alle som blir tatt opp på studiet må fremlegge politiattest innen fire uker etter at tilbud om studieplass er mottatt. Det vil i løpet av studiet foretas en løpende skikkethetsvurdering av studentene.
Dokumentasjon (attester, vitnemål m.m.) på at man er kvalifisert for opptak lastes opp så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.
Emne 1
Etikk, samhandling og kommunikasjon
Emne 2
Ernæringslære og mattilbud
Emne 3
Drift av postkjøkken/avdelingskjøkken
Emne 4
Service og samarbeid
Emne 5
Praksis
Emne 6
Fordypning
(Studiet er under utvikling, og det tas forbehold om endringer i faginnhold.)
Utdanningen er utviklet for at du som ansatt i helse- og omsorgstjenesten skal sitte igjen med økt kunnskap om kommunikasjon, ernæringslære, digitale verktøy, daglig drift av postkjøkken, og forståelse for ulike etiske dilemma du kan møte på i din arbeidshverdag. I løpet av studietiden vil du også få økt kunnskap om ulike mattradisjoner, og hvilken betydning mattilbudet har, både for enkeltmennesket og i et samfunnsperspektiv. Kunnskap om forebygging og behandling av underernæring, samt flerkulturell forståelse, er også sentralt. Utdanningen er praksisnær og vil gi deg ferdigheter til å anvende denne kunnskapen på egen arbeidsplass. Du skal ved endt utdanning kunne planlegge, tilberede og servere mat og måltider etter enkeltmenneskets behov, og dermed bidra til positive matopplevelser for den enkelte pasient/bruker.
Kunnskap
Kandidaten:
har kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsverktøy, psykologi, sosiologi og relasjonskompetanse i samhandlingen med pasienter/brukere og pårørende i helse- og omsorgstjenesten
har kunnskap om generell ernæringslære, norske og etniske mattradisjoner, kosthold ved ulike diagnoser og sykdomstilstander, matomsorg, sykdomsrelatert underernæring og spesialkost
har kunnskap om oppbevaring, distribusjon, frembydelse og servering av mat og måltider som ivaretar trygg mat, kvalitet, næringsinnhold, ernæring, ressursutnyttelse og økonomi
har kunnskap om digitale verktøy som brukes i arbeidet med måltidsplanlegging og ved bestillinger, sjekklister, temperaturkontroll og avvikshåndtering
har innsikt i etikk, verdigrunnlag, lovverk, kvalitetskrav og nasjonale føringer som regulerer tjenesteytingen knyttet til mat, ernæring og måltider i helse- og omsorgstjenesten
har kunnskap om daglig drift av postkjøkken/avdelingskjøkken, organisering av mattilbudet til pasienter og brukere i helse- og omsorgstjenesten, og kjennskap til ansvar og oppgaver de ulike aktører og samarbeidsparter har
kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling av et ernæringsmessig godt mattilbud i helse- og omsorgstjenesten ved innhenting av forskningsbasert kunnskap, pasientens kunnskap og behov, og refleksjon over egen praksis
forstår hvilken betydning mattilbudet til pasienter i helse- og omsorgstjenesten har for enkeltmennesket og i et samfunnsøkonomisk perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten:
kan anvende etikk, verdigrunnlag, lovverk, kvalitetskrav og nasjonale føringer i arbeidet med mattilbudet til pasienter/brukere i helse- og omsorgstjenesten
kan anvende ulike kommunikasjonsformer- og teknikker i møte med pasienter/brukere i helse- og omsorgstjenesten, og bygge gode relasjoner
kan anvende gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer til å ivareta helse, miljø og sikkerhet, og til å praktisere god personlig hygiene, renhold, produksjonshygiene og næringsmiddelhygiene
kan anvende digitale kostholdsverktøy samt appetittvekkende uttrykksformer ved planlegging, tilberedning og frembydelse av måltider for pasienter/brukere i helse- og omsorgstjenesten, og tilrettelegge for et godt spisemiljø
kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger knyttet til mat, ernæring og måltider i helse- og omsorgstjenesten, og vurdere kildene kritisk
kan kartlegge ønsker og behov knyttet til mat, ernæring og måltider, ivareta matomsorg, religiøse og kulturelle kosthensyn, og trekke inn andre faginstanser når dette er nødvendig
Generell kompetanse
Kandidaten:
har forståelse for verdigrunnlag, faglige og etiske prinsipper og retningslinjer i arbeidet med mat, ernæring og måltider i helse- og omsorgstjenesten
har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at kandidaten utøver arbeidet faglig forsvarlig, ivaretar brukermedvirkning og viser flerkulturell forståelse
kan planlegge, tilberede og servere mat og måltider etter pasientens/brukerens ønsker og individuelle behov, og bidra til positive matopplevelser for pasienter/brukere i helse- og omsorgstjenesten
kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer på tvers av avdelinger og tjenestenivå, samt med eksterne målgrupper, for å ivareta pasientens/brukerens behov knyttet til mat, ernæring og måltider
kan gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til å skape forbedringstiltak og finne hensiktsmessige løsninger som forbedrer mattilbudet for pasienter/brukere i helse- og omsorgstjenesten
Felles oppstart for alle studenter mandag 02.09.2024 klokken 17.00. Dette blir en kveld med praktisk informasjon, og med fysisk oppmøte på studiested.
Oppstart undervisning tirsdag 10.09.2024 klokken 17.00. Undervisningen foregår hver tirsdag klokken 17.00-21.00, samt hver fjerde mandag klokken 17.00-21.00. Ved oppstart av nytt emne (ca. tre ganger i året) møtes klassen fysisk i klasserom. Resten av øktene vil være digital undervisning. (Med forbehold om endringer.)
Det er viktig for utbyttet av utdanningen at du deltar i undervisningen og leser pensum.
Siste semester består av 10 uker praksis á 22,5 timer pr. uke. Praksis er obligatorisk og kan gjennomføres på egen arbeidsplass. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 22,5 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. uke.
Du må ha tilgang til PC med WORD-program.
Studiet har innlevering av emneoppgaver underveis i studiet. I tillegg leveres det inn en fordypningsoppgave ved slutten av studiet som skal forsvares på muntlig eksamen. Alle våre emneoppgaver er lagt opp til å kunne skrives hjemme og har lang innleveringsfrist. Gjennomført utdanning og bestått eksamen gir 60 studiepoeng og offentlig godkjent vitnemål.
Studiet settes opp med finansiering fra Trøndelag fylkeskommune.
Studenter betaler kun semesteravgift (kr 600) og administrasjonsgebyr (kr 500). I tillegg betaler man selv for bøker.
Er du medlem i en arbeidstakerorganisasjon (f. eks. Fagforbundet), kan du søke om støtte til både pensum og semesteravgift.
Fagskoleutdanningen er godkjent for lån i Lånekassen.