Bestillerkompetanse
Kurs-id: 506030
Oppstart
tirsdag 20. august 2024
Slutter
tirsdag 3. september 2024
Tidsrom
Kl. 17.00–21.00Påmeldingsfrist
mandag 12. august 2024
Timeantall
Totalt: 20
Timer med foreleser: 20
Nivå
Kurs eller konferanseUndervisningsform
Digital undervisningInformasjon
Bestillerkompetanse er et kurstilbud for deg som er ansvarlig for anskaffelse av digitale tjenester, eller som jobber innenfor Informasjonssikkerhet og IKT- bransjen.
Om du er bestiller, leverandør eller kunde, vil du få nødvendig og ny relevant kompetanse med dette kurset, for å fatte riktige beslutninger, øke bevisstheten blant ansatte, eller redusere risiko.
Kurset gir en kort og enkel innføring, og kan kombineres med jobb. Det er tilpasset ansatte i små og mellomstore virksomheter i privat og offentlig sektor.
Innholdet i kurset er i tråd med Nasjonal strategi for digital sikkerhet og anbefalinger gitt av blant annet Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).
Kurset inneholder også informasjon om nytt lovverk som trer i kraft i 2024 (NIS2).
Samarbeidspartnere i bransjen har vært med å utvikle kurstilbudet for å sikre en grundig og relevant opplæring.
Dato og klokkeslett for kursstart er satt med forbehold om endringer.
Kurset retter seg mot ansatte som er ansvarlig for anskaffelse av digitale tjenester i privat og offentlig sektor innenfor informasjonssikkerhet og IKT;
de som benytter seg av digitale tjenester fra IKT-tjenesten, eller jobber i bransjen
ansatte i kommuner, tjenestesektoren og industrien
arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner
Det er ingen krav til forkunnskaper, men det er en fordel om deltaker har kjennskap til bestillerkompetanse.
bestillerkompetanse i virksomheten, lovverk, ord og begreper
oversikt og kontroll av livsløpets fire hovedfaser
faktisk risiko, risikobildet og risikovurdering
hvordan lovverket og risikovurderinger har invirkning på beslutninger som tas
kravspesifikasjon og verifikasjon av disse, samt bærekraft
NIS-direktivene: NIS 1 og NIS 2, og regelverksendringer
Deltakerne skal etter endt kurs:
Vite virkningen en god bestillerkompetanse kan gi virksomheten.
Ha grunnleggende kjennskap til gjeldende lovverk, ord og begreper.
Ha kjennskap til livsløpets fire hovedfaser og medfølgende behov og krav.
Beskrive og identifisere forhold som kan påvirke risikoen og kunne gjennomføre risikovurdering.
Vite hvordan man utarbeider kravspesifikasjoner og kunne forklare sikkerhetskrav.
Ha kjennskap til klima- og miljøkrav.
Ha kjennskap til NIS2-direktivet.
Undervisningen gjennomføres i et digitalt klasserom fra egen PC. Du møter opp digitalt til avtalt tid samtidig med underviser og de andre kursdeltakerne.
Vi benytter læringsplattformen Acampus, der undervisere/veiledere kan dele undervisningsmateriell og fagrelatert innhold.
Det er ingen eksamen på dette kurset, men du får et kursbevis ved gjennomført kurs.
Kurset er gratis for deg som deltaker, da det er finansiert av HK-dir (direktoratet for høyere utdanning og kompetanse) gjennom tilskuddsordningen Bransjeprogram.