AOF.no

Bestillerkompetanse

Kurs-id: 506030

Oppstart

tirsdag 20. august 2024

Slutter

tirsdag 3. september 2024

Tidsrom

Kl. 17.00–21.00

Påmeldingsfrist

mandag 12. august 2024

Timeantall

Totalt: 20

Timer med foreleser: 20

Nivå

Kurs eller konferanse

Undervisningsform

Digital undervisning

Digital undervisning

Kontakt

Irene Mæland

Telefon

I henhold til GDPR, må du opprette en egen «Min side» første gang du melder deg opp til kurs. Om du opplever problemer med dette, kontakt oss her.

Informasjon

Bestillerkompetanse er et kurstilbud for deg som er ansvarlig for anskaffelse av digitale tjenester, eller som jobber innenfor Informasjonssikkerhet og IKT- bransjen.
Om du er bestiller, leverandør eller kunde, vil du få nødvendig og ny relevant kompetanse med dette kurset, for å fatte riktige beslutninger, øke bevisstheten blant ansatte, eller redusere risiko.

Kurset gir en kort og enkel innføring, og kan kombineres med jobb. Det er tilpasset ansatte i små og mellomstore virksomheter i privat og offentlig sektor.

Innholdet i kurset er i tråd med Nasjonal strategi for digital sikkerhet og anbefalinger gitt av blant annet Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).
Kurset inneholder også informasjon om nytt lovverk som trer i kraft i 2024 (NIS2).

Samarbeidspartnere i bransjen har vært med å utvikle kurstilbudet for å sikre en grundig og relevant opplæring.

Dato og klokkeslett for kursstart er satt med forbehold om endringer.

Kurset retter seg mot ansatte som er ansvarlig for anskaffelse av digitale tjenester i privat og offentlig sektor innenfor informasjonssikkerhet og IKT;

  • de som benytter seg av digitale tjenester fra IKT-tjenesten, eller jobber i bransjen

  • ansatte i kommuner, tjenestesektoren og industrien

  • arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner

Det er ingen krav til forkunnskaper, men det er en fordel om deltaker har kjennskap til bestillerkompetanse.

  • bestillerkompetanse i virksomheten, lovverk, ord og begreper

  • oversikt og kontroll av livsløpets fire hovedfaser

  • faktisk risiko, risikobildet og risikovurdering

  • hvordan lovverket og risikovurderinger har invirkning på beslutninger som tas

  • kravspesifikasjon og verifikasjon av disse, samt bærekraft

  • NIS-direktivene: NIS 1 og NIS 2, og regelverksendringer

Deltakerne skal etter endt kurs:

  • Vite virkningen en god bestillerkompetanse kan gi virksomheten.

  • Ha grunnleggende kjennskap til gjeldende lovverk, ord og begreper.

  • Ha kjennskap til livsløpets fire hovedfaser og medfølgende behov og krav.

  • Beskrive og identifisere forhold som kan påvirke risikoen og kunne gjennomføre risikovurdering.

  • Vite hvordan man utarbeider kravspesifikasjoner og kunne forklare sikkerhetskrav.

  • Ha kjennskap til klima- og miljøkrav.

  • Ha kjennskap til NIS2-direktivet.

Undervisningen gjennomføres i et digitalt klasserom fra egen PC. Du møter opp digitalt til avtalt tid samtidig med underviser og de andre kursdeltakerne.

Vi benytter læringsplattformen Acampus, der undervisere/veiledere kan dele undervisningsmateriell og fagrelatert innhold.

Det er ingen eksamen på dette kurset, men du får et kursbevis ved gjennomført kurs.

Kurset er gratis for deg som deltaker, da det er finansiert av HK-dir (direktoratet for høyere utdanning og kompetanse) gjennom tilskuddsordningen Bransjeprogram.

Digital undervisning

Kontakt

Irene Mæland

Telefon

I henhold til GDPR, må du opprette en egen «Min side» første gang du melder deg opp til kurs. Om du opplever problemer med dette, kontakt oss her.