Kunnskaper
Studenten:
• har kunnskap om tidlige alvorlige relasjonstraumer og andre former psykologiske traumer, mulige årsaker og hvilke konsekvenser traumene kan få for enkeltmenneskets utvikling, fungering, helse og livskvalitet.
• har kunnskap om begreper og verktøy som anvendes innen traumefeltet.
• har kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsverktøy i møte med mennesker i ulike aldrer, med ulikt funksjonsnivå og i ulike livssituasjoner.
• har kunnskap om ulike faktorer som bidrar til ivaretakelse av hjelpere.
• har innsikt i etikk, verdier og relevante lover som regulerer opplæringen/tjenestene i oppvekst-, helse-, omsorgs- og sosialfeltet.
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om psykologiske traumer, årsaker og hvilke konsekvenser traumene kan få for enkeltmenneskets utvikling, fungering, helse og livskvalitet.
• forstår betydningen av at opplæring, tiltak, omsorg og tjenester tilrettelegges slik at mennesker som har vært utsatt for relasjonstraumer og andre former for psykologiske traumer oppnår god livskvalitet og deltakelse i relasjoner, aktiviteter og i samfunnet.
Ferdigheter
Studenten:
• kan anvende kunnskap om tidlige alvorlige relasjonstraumer og andre former psykologiske traumer i samhandling med mennesker med ulik alder, ulikt funksjonsnivå og ulike levekår for å bedre deres funksjon og livskvalitet.
• kan anvende kunnskap om tidlige alvorlige relasjonstraumer og andre former psykologiske traumer når studenten deltar i observasjon, kartlegging, planlegging og iverksetting av tiltak for å bedre funksjon og livskvalitet for mennesker med ulik alder, ulikt funksjonsnivå og ulike levekår.
• kan anvende kunnskap om kommunikasjon, kommunikasjonsferdigheter og kunnskap om betydningen av egen samhandlingskompetanse i samhandling med mennesker med ulik alder, ulikt funksjonsnivå og ulike levekår.
• kan anvende kunnskap om etikk og relevant lovverk i samhandling med mennesker med ulik alder, ulikt funksjonsnivå og ulike levekår.
• kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for faglige problemstillinger i arbeidet med mennesker som har erfaringer med psykologiske traumer og/eller lever i en vanskelig livssituasjon.
• kan identifisere faktorer som kan gi økt risiko for slitasje og overbelastning hos hjelpere og avdekke behov for iverksetting av tiltak som ivaretar hjelperen, forebygger slitasje og overbelastning hos hjelperen.
Generell kompetanse
Studenten:
• har forståelse for prinsippene om likeverd og selvbestemmelse i arbeidet med mennesker med ulik alder, ulikt funksjonsnivå og ulike levekår.
• har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som kommer til syne ved at yrkesutøvelsen er faglig forsvarlig og ivaretar autonomien og integriteten til mennesker som har behov for opplæring, omsorg og tjenester.
• kan møte mennesker med tidlige alvorlige relasjonstraumer og andre former psykologiske traumer på en måte som ivaretar deres behov, støtter opp om deres ressurser, styrker deres autonomi og bidrar til å bedre deres funksjon og livskvalitet.
• kan bygge relasjoner og kan samarbeide med andre fagpersoner på tvers av fag for å styrke opplæringen, omsorgen og/eller tjenestetilbudet til mennesker med tidlige alvorlige relasjonstraumer og andre former psykologiske traumer for å redusere de negative konsekvensene av traumene og bidra til bedring av deres funksjon og livskvalitet.
• kan i samarbeid med andre fagpersoner og faggrupper utvikle og legge til rette for tiltak for å bedre funksjon og livskvalitet for mennesker med tidlige alvorlige relasjonstraumer og andre former psykologiske traumer.
• er bevisst på tiltak på individnivå og organisasjonsnivå som kan virke beskyttende for hjelperen i en belastende arbeidshverdag.