Generell studiekompetanse – 23/5 regelen
Kurs ID: 502037
Oppstart
mandag 4. september 2023
Slutter
fredag 31. mai 2024
Påmeldingsfrist
mandag 7. august 2023
Pris
63500,-Timeantall
Totalt: 600
Timer med foreleser: 600
Undervisningsform
KlasseromInformasjon
For å få generell studiekompetanse på denne måten må du i tillegg til de 6 fagene være fylt 23 år og ha 5 års yrkeserfaring eller omsorgsarbeid i hjemmet. Annen skolegang og militærtjeneste regnes med. Samordna opptak har alltid oppdatert informasjon om 23/5-regelen.
Dette passer for deg som er voksen og som ikke har tatt videregående skole fra før, har deler av videregående skole eller har en yrkesfaglig utdanning tatt før Reform-94.
Voksne som ønsker generell studiekompetanse eller voksne/ungdom som ønsker å forbedre karakterer fra videregående skole.
Må kunne dokumentere kunnskap og kompetanse på nivå med norsk grunnskole.
Minoritetsspråklige søkere som ikke har fullført norsk grunnskole må dokumentere bestått norskprøve 3/B1 alle delprøver.
Undervisningen gjennomføres i henhold til læreplanene i følgende fag som gir studiekompetanse:
Norsk
Matematikk
Engelsk
Naturfag
Historie
Samfunnsfag
Fullføre og bestå eksamener i følgende fag på studiespesialisering:
Norsk
Matematikk
Naturfag
Historie
Engelsk
Samfunnsfag
Undervisningen foregår i klasserom, men deltakerne får også tilgang til læringsplattformen Acampus som et supplement til undervisningen.
AOF er spesialister på opplæring spesielt organisert for voksne. Som utdanningsaktør skal AOF være unike når det gjelder å tilby meningsfull og relevant opplæring. Med sine tette relasjoner til samfunn og arbeidsliv skal AOF tilby en opplæring som tilfredsstiller voksnes krav til relevans og anvendbarhet, samtidig som læringen tar utgangspunkt i den enkeltes forutsetninger, ønsker og behov. Det man tilegner seg av læring gjennom AOF den ene dagen skal kunne anvendes på jobb den neste dagen!
AOFs syn på mennesket, kunnskap og læring ligger til grunn for all pedagogisk aktivitet. Voksne er ikke passive mottakere av læring, men skal være aktive deltagere i læringsprosessen. Det må gis rom for deltakelse og muligheter for deltagernes påvirkning og selvstyring.
AOFs pedagogiske grunntanke er å legge til rette for at deltakerne inviteres til utprøving, oppdagelse og refleksjon rundt egen og andres hverdag og ståsted. Utvikling av kompetanse hos den enkelte øker når den skjer i et sosialt fellesskap. Klasser/grupper som preges av aktivt sosialt samspill og gjensidig hjelp deltagerne imellom, bidrar til økt læringsutbytte. Læring og kunnskapsutvikling skjer også i samtalen mellom veileder og deltakere.
Arbeidsmetodene som benyttes skal stimulere deltagerne til bevisstgjøring rundt egen læring, refleksjon og kritisk tenkning. AOF som opplæringsaktør må derfor ha et bevisst forhold til valg av metodiske tilnærminger, og det er stort behov for ulike handlingsstrategier i det pedagogiske arbeidet. Eksempler på forskjellige arbeidsmetoder kan være dialog, pararbeid, individuelle oppgaver, praktiske øvelser, tavleundervisning, gruppearbeid, individuelt arbeid, klassediskusjon, film, ekskursjoner, demonstrasjon i klasserom og ute eller gjesteforelesere på spesielle tema.
Matematikk: skriftlig 1P og 2P
Norsk: Muntlig, skriftlig hovedmål, skriftlig sidemål
Engelsk: Muntlig og skriftlig
Naturfag: Muntlig/praktisk
Historie: Muntlig
Samfunnsfag: Muntlig
Utdanningen er godkjent for søknad om lån i Lånekassen. Søknaden finner du på Lånekassens hjemmeside.
Du må være påmeldt utdanningen før du kan søke om støtte i Lånekassen.