Teori til fagprøven

Salgsfaget - Fagbrev - Godalen

Kurs-id: 305144
Sted: Gand videregående skole
Timetall: 60
Kursstart Info: 09.09.2019 - 25.05.2020
Klokkeslett: 17:30 - 20:30
Påmeldingsfrist: 20.08.2019
Pris: kr 16500,- eks. materiell og eksamensavgift
Kontaktperson: Sunniva F. Mæland
E-post: sunniva.maeland@aof.no
Mobil: 947 85 669
Status: Åpent for påmelding
Gå til påmelding

Informasjon

Er du kreativ og kan tenke deg å arbeide med salg og markedsføring? Eller har du lang erfaring fra salgsbransjen, men mangler formell kompetanse? Da er fagbrev som salgsmedarbeider det rette for deg!

 

Sentrale arbeidsområder for en salgsmedarbeider er

  • markedsstrategi, markedsføring og salgsarbeid
  • ulike salgsmetoder (telefonsalg, nettsalg, direktesalg, mersalg, gjenkjøp)
  • kommunikasjon og sosial samhandling
  • bruk av teknologiske hjelpemidler
  • inngående kunnskaper om bedriftens produkter   

 

Opplæringen skal forberede og kvalifisere deltagerne teoretisk for å avlegge nødvendige eksamener innen salgsfaget. Salgsfaget er en komprimert utdanning for voksne.  Opplæringen følger Utdanningsdirektoratets læreplaner, men er spesielt tilpasset voksne. De som selv ønsker det, kan melde seg opp til offentlig privatist eksamen i Vg3 salgsfaget og deretter til fagprøven. Praksis må godkjennes av den fylkeskommunale Fagopplæringen. Fullført opplæring med bestått resultat fører frem til fagbrev. Yrkestittel er salgsmedarbeider.

 

Hovedområder i Vg3 Salgsfaget er:

Salgsforberedelse: Hovedområdet omfatter det å samle inn, tolke og bruke informasjon knyttet til markedsføringen av produkter og tjenester. Hovedområdet omfatter lønnsomhetsvurderinger, prisfastsettelse og innkjøp. Videre dekker det tilrettelegging av arbeidet i samsvar med gjeldende regelverk for internkontroll, helse, miljø og sikkerhet og bruk av IKT-systemer. 

Salg og oppfølging: Hovedområdet omfatter planlegging og gjennomføring av salg og mersalg av bedriftens produkter til ulike kundegrupper. Videre dekker det utøvelse av salgsfunksjonen i samsvar med bedriftens krav til service og lønnsomhet. I hovedområdet inngår penge- og dokumentbehandling, klage- og reklamasjonsbehandling og vurdering av salg og markedsføringsaktiviteter. 

 

 

 
 
 

 



Gå til påmelding
Del kurset på sosiale medier: