AOF.no

Barne- og ungdomsarbeider, eksamensforberedende teori til fagprøven

Kurs ID: 501503

Oppstart

mandag 26. september 2022

Slutter

onsdag 31. mai 2023

Tidsrom

Kl.17:30 - 21:00

Påmeldingsfrist

mandag 10. oktober 2022

Pris

14900,-

Timeantall

Totalt: 73

Timer med foreleser: 73

Undervisningsform

Klasserom

Viken

FREDRIKSTAD

Stortorvet 5/7

Kontakt

Sissel Irén Johansen Klingvall

Telefon

I henhold til GDPR, må du opprette en egen «Min side» første gang du melder deg opp til kurs. Om du opplever problemer med dette, kontakt oss her.

Informasjon

Eksamensforberedende kurs, fagfornyelsen kunnskapsløftet 2020

Dette er kurset for deg som har avlagt den teoretiske eksamen etter Reform 94 eller Kunnskapsløftet 2006,
men ikke har tatt den praktiske prøven før fristen gikk ut.

Kurset skal gi deg de beste forutsetninger for å avlegge ny teoretisk eksamen etter
Kunnskapsløftet 2020, som du må bestå før du kan gå opp til selve fagprøven i Barne- og ungdomsarbeiderfaget.

Opplæringen retter seg mot voksne som ønsker å utdanne seg til barne- og ungdomsarbeider.

Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren anbefaler vi bør være på B1 (CEFR) eller høyere.

Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Det er det fylkeskommunale Fagopplæringskontoret som godkjenner praksis.

Lek, læring og utvikling

Kjerneelementet lek, læring og utvikling handler om barn og unges utvikling og om bruk av utviklingspsykologi i det praktisk-pedagogiske arbeidet. Videre handler det om lek, læring og aktiviteter som bidrar til mestring og god selvfølelse. Omsorg som grunnlag for en trygg oppvekst står sentralt. Å praktisere hygiene og smittevern inngår også.

Samarbeid og relasjoner

Kjerneelementet samarbeid og relasjoner handler om å kommunisere og samarbeide med barn, unge, kolleger og foresatte med ulik bakgrunn. Videre handler det om tverrfaglig samarbeid og relasjonelle ferdigheter i møte med barn og unge, individuelt og i grupper.

Teknologi og lovverk

Kjerneelementet teknologi og lovverk handler om muligheter og utfordringer som barn og unge møter i en teknologisk og digital hverdag, og om å veilede barn og unge til å gjøre gode valg. Videre handler det om å bruke ny teknologi i det pedagogiske arbeidet og å kommunisere med barn og unge og foresatte på aktuelle digitale plattformer. Det handler også om å følge etiske retningslinjer og å anvende relevant lovverk.

Didaktisk metodevalg

Kjerneelementet didaktisk metodevalg handler om å velge metoder som bidrar til barn og unges læring og mestring. Videre handler det om å observere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere praktisk-pedagogisk arbeid med barn og unge.

Mål for opplæringen er at kursdeltaker skal kunne

  • observere barn og unge og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere aktiviteter

  • bruke pedagogiske metoder som bidrar til motivasjon og fremmer glede og mestring

  • planlegge og gjennomføre aktiviteter som bidrar til å utvikle barn og unges helhetlige helse, individuelt og i grupper

  • legge til rette for og reflektere over verdien av frilek

  • bruke regnearter og barne- og ungdomslitteratur i det pedagogiske arbeidet

  • iverksette tiltak som bidrar til å styrke barn og unges sosiale kompetanse og kulturkompetanse

  • planlegge måltider og lage næringsrik mat for barn og unge i tråd med gjeldende anbefalinger fra helsemyndighetene

  • bruke kunnskaper om samisk kultur og egenart i det pedagogiske arbeidet

  • planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset årstidene og fortelle om og tilrettelegge for markeringer av høytider og merkedager

  • utføre arbeidet i tråd med gjeldende regelverk og bidra til tverrfaglig samarbeid i det pedagogiske arbeidet

  • kommunisere med barn og unge på en måte som fremmer trygghet og tillit, og som støtter utviklingen av gode relasjoner

  • bruke ulike strategier for kommunikasjon og samhandling med barn og unge og bruke tegn til tale

  • praktisere brukermedvirkning og medbestemmelse i møte med barn, unge og foresatte

  • drøfte hva rollemodeller betyr i barn og unges sosialiseringsprosess

  • gi behovstilpasset omsorg til barn og unge og bidra til egenomsorg

  • identifisere tegn på omsorgssvikt og andre bekymringsfulle forhold og kunne varsle via tjenestevei

  • gjennomføre tiltak som forebygger ensomhet, krenkende atferd og utenforskap og som fremmer inkludering og mangfold

  • bruke strategier for konflikthåndtering og veilede barn og unge i å håndtere konflikter

  • gjennomføre tiltak som forebygger kriminalitet og bruk av rusmidler

  • iverksette tiltak som ivaretar miljøet, og vise barn og unge hvordan de kan bidra

  • iverksette tiltak som ivaretar hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte

  • bruke prinsippene for universell utforming og ergonomi, og gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet i eget arbeid

  • utføre grunnleggende førstehjelp tilpasset barn og unge

  • bruke digitale og teknologiske hjelpemidler, vise digital dømmekraft og veilede barn og unge i dette

  • reflektere over hva det vil si å være en profesjonell yrkesutøver

  • ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen

Undervisningen gjennomføres i vanlig klasserom med lærer. 

Du melder deg selv opp til den teoretiske prøven via Viken Fylkeskommune sine nettsider. Fristen for oppmelding til eksamen på høsten er 15. september, og for våren er fristen 1. februar.

Kurspris. Deltaker betaler selv for utdanningen. Utdanningen er Lånekassefinansiert.

Videregående opplæring for voksne (lanekassen.no)

Viken

FREDRIKSTAD

Stortorvet 5/7

Kontakt

Sissel Irén Johansen Klingvall

Telefon

I henhold til GDPR, må du opprette en egen «Min side» første gang du melder deg opp til kurs. Om du opplever problemer med dette, kontakt oss her.