Salgsfaget – Teorikurs til fagbrev – Bransjeprogram
Kurs ID: 502143
Oppstart
torsdag 17. august 2023
Slutter
torsdag 5. oktober 2023
Tidsrom
Kl.17:00 - 21:00Påmeldingsfrist
torsdag 17. august 2023
Timeantall
Totalt: 80
Timer med foreleser: 60
Timer selvstudie: 20
Undervisningsform
Virtuelt klasseromInformasjon
Har du lang erfaring og praksis fra salgsfaget, og ønsker å få dokumentert hva du kan? Det er aldri for sent å få papirer på kompetansen din. Teori til fagbrev-kurs er første steg på veien. Disse kursene er forbeholdt deg med minst 4-5 års erfaring fra Salgsfaget.
Opplæringen retter seg mot voksne som ønsker å utdanne seg til salgsmedarbeider med fagbrev.
Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men deltakeren må ha 3–5 års erfaring fra yrket og være tilknyttet fag- og detaljhandelen.
Undervisning og kommunikasjon foregår på norsk. Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 eller høyere, som betyr å kunne delta i samtaler på norsk. Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Fagopplæringskontoret i fylkeskommunen godkjenner praksis.
Salgsfaget er en komprimert utdanning for voksne. Opplæringen følger Utdanningsdirektoratets læreplaner, men er spesielt tilpasset voksne.
Kjerneelementer i salgsfaget er:
Drift og lønnsomhet
Kjerneelementet drift og lønnsomhet handler om kommersiell forståelse gjennom å bruke nøkkeltall for å øke lønnsomhet og redusere svinn i utøvelse av faget. Kjerneelementet handler om å utnytte ressurser effektivt og ansvarlig for å sikre merverdi og bærekraft i bedriften. Videre handler det om å forvalte relevante lovverk og etiske retningslinjer for å bidra til gode kundeopplevelser og et godt arbeidsmiljø.
Salg og markedsføring
Kjerneelementet salg og markedsføring handler om å bygge merkevarer og tilpasse markedsføringen slik at bedriften tiltrekker seg nye kunder, samtidig som den beholder høy kundelojalitet hos de eksisterende. Kjerneelementet handler om salgsprosessen og om å skape merverdier i møter mellom tilbydere og kunder og videre bidra til salg, mersalg og gjensalg.
Kommunikasjon og relasjoner
Kjerneelementet kommunikasjon og relasjoner handler om å kommunisere med kunder og samarbeidsaktører i egnede kanaler. Kjerneelementet innebærer å innhente og bruke kundedata for å imøtekomme kundens ønsker og behov. Videre handler det om å bygge kundelojalitet og formidle produktinformasjon til ulike målgrupper.
Mål for opplæringen er at kursdeltakeren skal kunne:
presentere egen virksomhet med vekt på forretningsplan, og reflektere over hvordan bærekraftperspektivet er ivaretatt
vurdere og anvende bedriftens virkemidler, ressurser og mulighetsrom i markedsføringen og i salget av ulike produkter
presentere en selvvalgt merkevare og velge strategier for markedsføring og salg
utforske betydningen av service, produktkunnskap og forbrukeratferd i kundeveiledningen og bruke dette til å tilpasse service og veilede ulike kundegrupper på ulike salgsplattformer
utforske og presentere hva det innebærer å respektere og forstå ulike kulturer, og ta hensyn til dette i møte med kolleger, kunder og andre samarbeidspartnere
kalkulere priser ut fra lønnsomhetsbetraktninger og vurdere hvordan bedriften kan tilpasse prisstrategier til ulike kundesegmenter
vurdere salgsprosesser og hvordan de ulike elementene bidrar til den helhetlige kundeopplevelsen
bruke bedriftens kundeoppfølgingssystemer og vurdere hvordan disse kan brukes i kampanjer og kundedialog og til å bygge kundelojalitet
planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere markedsføringskampanjer
tilpasse kommunikasjonen og utøvelsen av service til ulike arbeidssituasjoner og arbeidsplattformer
følgje retningslinjer, lovverk og bruke lokalt handlingsrom i behandling av reklamasjon og klager
vurdere trender og foreslå tiltak som fremmer lønnsomhet og sikrer bærekraft i ulike deler av en verdikjede
tolke og anvende budsjett og regnskap for å analysere inntekts- og kostnadsfaktorer og foreslå tiltak som kan bidra til lønnsomhet
vurdere og gjennomføre tiltak som kan forebygge, avdekke og redusere svinn
følge rutiner for bestilling, mottak og dokumentkontroll
reflektere over bedriftens etiske retningslinjer og verdier og følge disse i ulike arbeidssituasjoner
arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
reflektere over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv i salgsbransjen
utforske og presentere områder og regelverk innenfor helse, miljø og sikkerhet og gjøre rede for bedriftens tiltak, egen rolle og mulighet til å medvirke
gjøre rede for bedriftens beredskapsplaner og egen rolle i konflikt- og nødssituasjoner, og gjennomføre førstehjelp
Undervisningen er digital med lærer til stede, slik at du kan følge undervisningen hjemmefra. Du kan melde deg på uansett hvor du bor i landet. Du får tilgang til det digitale klasserommet i god tid før undervisningen starter. Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden og jobber oss gjennom tidligere eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen.
Kurset har kurskvelder på mandag og torsdag fra kl 17-21. 15 kurskvelder.
Kurset avsluttes med offentlig skriftlig eksamen høsten 2023.
Kurset er gratis for deg som deltaker, da det er finansiert av HKDir (Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse) gjennom tilskuddsordningen Bransjeprogram.