AOF.no

Renholdsoperatørfaget Vg3

Kurs-id: 505632

Oppstart

tirsdag 7. mai 2024

Slutter

tirsdag 27. mai 2025

Tidsrom

Kl. 17.00–20.00

Påmeldingsfrist

fredag 31. mai 2024

Timeantall

Totalt: 158

Timer med foreleser: 158

Nivå

Teori til fagprøven

Undervisningsform

Klasserom

Østfold

AOFs Kompetansesenter, Fredrikstad

Stortorvet 5/7

Kontakt

Jan-Erik Kristiansen

Telefon

I henhold til GDPR, må du opprette en egen «Min side» første gang du melder deg opp til kurs. Om du opplever problemer med dette, kontakt oss her.

Informasjon

Har du lang praksis og erfaring fra renholdsbransjen men mangler formell kompetanse? Da kan fagbrev som fagoperatør i renholdsoperatørfaget være noe for deg!

Opplæringen retter seg mot voksne som ønsker å utdanne seg til renholdsoperatør.

Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men du må kunne dokumentere minimum 7000 timer relevant praksis fra yrket for å kunne delta. Timetallet tilsvarer 4 år i 100% stilling. Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 (CEFR) eller høyere.

Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Fagopplæringskontoret i fylkeskommunen godkjenner praksis.

Renholdsoperatørfaget er en komprimert utdanning for voksne. Opplæringen følger Utdanningsdirektoratets læreplaner, men er spesielt tilpasset voksne. 

Kjerneelementer i renholdsoperatørfaget er:

Renholdsplanlegging
Kjerneelementet renholdsplanlegging handler om å bruke ulike planleggingssystemer i bygg, anlegg, installasjoner og transportmidler. Kjerneelementet handler om å analysere renholdsbehov, planlegge kostnadseffektivt renhold og dokumentere det utførte arbeidet. Videre handler renholdsplanlegging om å vurdere egenskaper, tilstander og bruksområde for overflater og renholdsobjekt. Kjerneelementet handler også om å sikre de kritiske suksessfaktorene i renholdsleveransen og tilfredsstille kravene i en tjenestenivåavtale.

Renhold
Kjerneelementet renhold handler om å holde overflater rene og sikre overflatenes livssyklus i samsvar med gitte kvalitetskriterier. Kjerneelementet handler om regelmessig renhold, periodisk renhold og spesialrenhold i ulike typer bygg, anlegg, installasjoner og transportmidler. Å kritisk vurdere det gjennomførte arbeidet og kvalitetssikre renholdsleveransen er også en del av kjerneelementet.

Helse, miljø og sikkerhet
Kjerneelementet helse, miljø og sikkerhet handler om å identifisere og forhindre situasjoner som utgjør en fare for liv og helse i renhold av bygg, anlegg, installasjoner og transportmidler. Det innebærer også å risikovurdere arbeidet i samsvar med gjeldende regelverk og gjennomføre sikker jobb-analyse. Videre handler kjerneelementet om å bruke utstyr og maskiner i samsvar med gjeldende regelverk og å arbeide i samsvar med gjeldende system og tiltaksplan for helse, miljø og sikkerhet. Kollegialt samarbeid om bærekraftige og miljøvennlige løsninger er også en del av kjerneelementet.

  • planlegge renhold av bygg, anlegg, installasjoner og transportmidler, arbeide etter tegninger og beskrivelser ved bruk av ulike planleggingsverktøy, arbeide i samsvar med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvensene ved å ikke følge kravene

  • utarbeide arbeidsplaner, bestille og motta utstyr og kjemikalier og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppgaven

  • risikovurdere metoder, kjemikalier og utstyr, gjøre rede for hvordan arbeidsoppgavene påvirker kostnadseffektivitet, materialer og ytre miljø, og reflektere over feilhåndtering

  • gjennomføre en sikker jobb-analyse, rapportere om uønskede hendelser og vedlikeholde maskiner og utstyr

  • gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, arbeide etter fastsatte kvalitetskrav og dokumentere eget arbeid

  • fastsette og bedømme renholdskvalitet i tråd med gjeldende standarder og kvalitetssystem

  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i renholdsoperatørfaget, og gjøre rede for hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har, og reflektere over krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap

  • kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, håndtere helsefarlige kjemikalier og spesialavfall og reflektere over konsekvensene av feilhåndtering

  • arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvensene av arbeidsbelastninger og skadeforebyggende tiltak

  • arbeide i tråd med bærekraftige og miljømessige prinsipper og reflektere over konsekvenser av støveksponering og bruk av kjemikalier

  • velge og bruke verne- og smittevernutstyr for arbeidsoppgaven og vurdere konsekvensene ved feilbruk

  • gjøre rede for ulike overflatematerialer og vurdere hvordan renholdsmetoder og renholdsmidler påvirker overflatene

  • velge og bruke maskiner, utstyr og metoder etter renholdsbehov og vurdere dette opp mot kostnadseffektivitet, tidsbruk og miljøbelastning

  • utarbeide renholdsplaner, arbeidsplaner og arbeidsbeskrivelser og reflektere over valg av frekvens, kvalitet og metode

  • bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse

  • vurdere smitterisiko, arbeide i samsvar med gjeldende regelverk for smittevern og gjøre rede for smittespredning og hvordan smittekjeder kan brytes

  • utføre regelmessig og periodisk renhold av ulike overflater på inventar, vegger, gulv og himlinger i kjente og ukjente situasjoner i tråd med kvalitetskrav og sikre innemiljøet

  • utføre renhold i ulike faser av byggeperioden etter gjeldende regelverk og vurdere hvordan de ulike fasene påvirker valget av renholdsutstyr og arbeidsmetoder

  • identifisere ulike typer smuss, gjøre rede for og bruke ulike kjemikalier for å fjerne smuss og utføre renhold

  • gjøre rede for ulike typer fasaderenhold

  • utføre grunnleggende førstehjelp

Opplæringen gis ved tradisjonell klasseromsundervisning. I tillegg benytter vi læringsplattformen Acampus hvor lærerne legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. Dette betyr at dersom du av ulike årsaker ikke alltid har anledning til å delta i undervisningen, kan du likevel ha god oversikt over hva som foregår i klasserommet og kan kommunisere med lærer. I kurset vil din arbeidserfaring være viktig for å forstå teorien du skal gjennomgå, og vi ønsker at du deler av din erfaring i undervisningen.   

Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen. 

Fagbrevkursene hos AOF er spesielt tilrettelagt for voksne.

Du avlegger offentlig tverrfaglig eksamen etter endt undervisning. Eksamen etter LK20 må avlegges digitalt.

Etter søknad vil undervisningen bli finansiert av Østfold fylkeskommune. Undervisningen kan da bli gratis for deg.
Følgende kriterier må være oppfylt:
- være bosatt i Østfold fylke eller være bosatt på svensk side av grensen og jobbe i en østfoldbedrift.
- kunne dokumentere minimum 7000 timer relevant praksis i faget før oppstart. (timetallet tilsvarer 4 år i 100% stilling)
- være over 19 år. (Ny opplæringslov)

Østfold

AOFs Kompetansesenter, Fredrikstad

Stortorvet 5/7

Kontakt

Jan-Erik Kristiansen

Telefon

I henhold til GDPR, må du opprette en egen «Min side» første gang du melder deg opp til kurs. Om du opplever problemer med dette, kontakt oss her.