Fagskole – Kontor-, salgs- og serviceledelse
Kurs ID: 502934
Oppstart
mandag 4. september 2023
Slutter
mandag 30. juni 2025
Tidsrom
Kl.17:00 - 21:00Påmeldingsfrist
mandag 4. september 2023
Timeantall
Totalt: 1500
Timer med foreleser: 350
Timer selvstudie: 1150
Undervisningsform
KlasseromInformasjon
Har du jobbet lenge innen dette fagområdet, har masse arbeidserfaring, og vil ha et faglig løft? Eller har du nylig tatt fagbrev og ønsker mer påfyll av kompetanse? Dette studiet vil kunne gi deg ny kunnskap, samt økt forståelse om hvordan du allerede jobber sett opp mot teori.
Fagskoleutdanningen Kontor-, salgs- og serviceledelse er praksisnært og gir spisskompetanse i feltet. Studiet er et NOKUT-godkjent deltidsstudium over to år og gir 60 studiepoeng.
Utdanningen imøtekommer behov fra offentlig og privat sektor om ansatte med kontorfaglig kompetanse ut over videregående opplæring. Sektorene møter stadig nye utfordringer og krav, og har kontinuerlig behov for styrket kompetanse innenfor fagområdene som fagskoleutdanningen dekker. Studentene vil etter endt fagskoleutdanning ha relevant og etterspurt kompetanse og vil være godt rustet til både nåværende og fremtidige oppgaver innen offentlig og privat sektor.
For opptak til utdanningen, og eventuelt til enkeltemner, kreves fullført videregående opplæring fra studieretning Service og samferdsel.
Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse. Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker har minimum fem års relevant arbeidserfaring, skolegang og/eller annen relevant erfaring, samt at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.
Se for øvrig §2-3 i forskrift om fagskoleutdanning ved fagskolen AOF Norge.
Man må ved opptak vise til norskkunnskaper på B1-nivå.
Studiet er delt inn i emner. Det er mulig å søke fritak for et eller flere emner dersom du kan dokumentere at du allerede har oppnådd kompetanse lik den emnet ville gi.
Målet for utdanningen er å gi studentene en bred kompetanseplattform for å arbeide som fagpersoner i privat næringsliv, offentlig sektor og andre organisasjoner. Utdanningen skal gi mulighet for utvikling mot lederstillinger. Studentene skal framstå som reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard, som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med ledelse og øvrige medarbeidere.
Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer i samfunnet. Studentene skal tilegne seg kompetanse for å kunne tiltre direkte i sentrale funksjoner i offentlig eller privat sektor innen kontor-, salg - og serviceledelse.
FAGINNHOLD
Emne 1: Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv
Tema
1a. Studieteknikk
1b Fagområdene i et samfunnsperspektiv
1c Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
1d Etikk
1e Et utvidet servicebegrep
Emne 2: Privat og offentlig sektor
Tema
2a Offentlig forvaltning og private virksomheter
2b Likheter og ulikheter mellom offentlig og privat virksomhet
2c Lov- og avtaleverket
Emne 3: Kontor og IKT
Tema
3a Saksbehandling
3b Arkiv og elektronisk dokumentbehandling
3c IKT, kontor og saksbehandlingssystemer
Emne 4: Økonomi
Tema
4a Bedriftsøkonomi og økonomi i offentlig forvaltning
4b Lønnsarbeid, lønningssystemer
4c Innkjøp og lagerhold
4d Skatter og avgifter
Emne 5: Markedsføring og salg
Tema
5a Målsetting og strategiarbeid
5b Bruker- og forbrukeradferd
5c Pris- og produktutvikling
5d Distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser
5e Omdømme- og merkevarebygging
5f Presentasjon og presentasjonsteknikk
5g Salg og tjenesteyting
Emne 6: Ledelse og personal
Tema
6a Ledelse
6b Personalforvaltning
6c Helse, miljø og sikkerhet
6d Rekruttering og kompetanse
Læringsutbytte for studentene i løpet av studieperioden:
Kunnskap:
Studenten har kunnskap om kontor-, salg - og servicefagenes innhold, rolle og samfunnsmessige betydning innen offentlig og privat virksomhet
Studenten har innsikt i relevante avtaler, lover og regler som gjelder for private og offentlige virksomheter og utfører arbeidet i tråd med disse
Studenten har kunnskap om hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, samt hvordan beslutninger og rammebetingelser påvirker offentlige og private virksomheter
Studenten kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling innenfor eget fagområde
Studenten har kunnskap om hovedfunksjoner og arbeidsoppgaver tilknyttet personaladministrasjon
Studenten har kunnskap om hvordan produkter og tjenester kan utvikles, markedsføres og selges
Studenten har kunnskap om og kan anvende de vanligste metoder og prinsipper for økonomistyring i private og offentlige virksomheter
Ferdigheter:
Studenten kan anvende kunnskap om hvordan organisasjoner ledes, utvikles og forbedres som grunnlag for utvikling mot lederstillinger.
Studenten kan utføre selvstendig arbeid som saksbehandler i privat og/eller offentlig virksomhet
Studenten kan utføre elektronisk dokumentbehandling, saksbehandling og arkivering på en etisk og juridisk forsvarlig måte
Studenten kan arbeide med økonomiske og administrative oppgaver i både offentlig og privat virksomhet
Studenten viser gode samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter, og er i stand til å initiere endring og omstilling
Studenten finner, vurderer og henviser til informasjon og fagstoff innen kontor-, salg- og servicefagene og fremstiller dette slik at det belyser en problemstilling i oppgaveskriving på fagskolenivå
Studenten planlegger, gjennomfører, dokumenterer og reflekterer over eget arbeid som grunnlag for forbedring av yrkesfeltet og av egen arbeidspraksis
Studenten arbeider i tråd med overordnet regelverk og bedriftens rutiner innen HMS og internkontroll
Studenten kan bidra i kartlegging av kompetansebehovet i en virksomhet, samt bidra i iverksetting og oppfølging av tiltak for anskaffelse og videreutvikling av kompetanse
Generell kompetanse:
Studenten anvender kunnskap og ferdigheter på et bredt spekter av økonomiske og administrative problemstillinger
Studenten kan anvende sin endrings- og utviklingskompetanse og lede prosesser som bidrar til nytenkning i kontor-, salg- og servicebransjen
Studenten identifiserer etiske utfordringer og dilemmaer, reflekterer over egen praksis knyttet til holdninger og verdier og har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket
Studenten viser forståelse for at egne verdier og menneskesyn har konsekvenser for yrkesutøvelse i samhandling med mennesker og følger etiske spilleregler overfor ansatte, kunder, leverandører og samfunnet
Studenten utvikler salgsmetoder, tilpasser varer og tjenester etter muligheter og behov i markedet, og bygger relasjoner med private og offentlige virksomheter innen kontor-, salg - og servicefeltet
Studenten utarbeider mål og planer på ulike nivå i en bedrift og vurderer usikkerhet ved beslutninger
Studenten viser forståelse for viktige indre og ytre rammebetingelser for en virksomhet og rammebetingelsenes betydning for etablering, utvikling og endring
Stedbasert lærerstyrt undervisning hver onsdag kl. 17–21.00, samt hver fjerde torsdag kl. 17–21. (Forbehold om endringer.)
For hvert emne i utdanningen leverer studentene en skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A–F på individuelle oppgaver, og bestått/ikke bestått på gruppeoppgaver.
I tillegg gis en skriftlig tilbakemelding. Alle oppgaver er hjemmeoppgaver som man har god tid til å arbeide med. Det gis veiledning på oppgaveskrivingen. Etter siste oppgave er det en muntlig eksamen hvor studentene forsvarer oppgaven og i tillegg besvarer spørsmål fra utdanningens totale læringsutbytte. I tillegg til oppgavene er det studentenes ansvar å lese pensum. Det forventes at studentene møter til den stedbaserte lærerstyrte undervisningen.
Det er nødvendig med tilgang til PC med WORD-program.
Studiet har innlevering av emneoppgaver underveis i studiet. I tillegg leveres det inn en fordypningsoppgave ved slutten av studiet, som skal forsvares på muntlig eksamen.
Alle våre emneoppgaver er lagt opp til å kunne skrives hjemme og har lang innleveringsfrist.
Studiet er finansiert av Oslo Kommune utdanningsetaten. Dette betyr at om du fyller opptakskravene, betaler du semesteravgift og administrasjonsgebyr. I tillegg må du selv kjøpe pensumlitteratur.
Semesteravgift: 850,-.
Administrasjonsgebyr: 500,-.
Er du medlem i en arbeidstakerorganisasjon (f. eks. Fagforbundet), kan du søke om støtte til både pensum og semesteravgift.
Fagskoleutdanningen er godkjent for lån i Lånekassen – https://www.lanekassen.no/. Merk at det her må søkes på Studieforbundet AOF Norge, deretter riktig utdanning og studiested.