AOF.no

Helse- og oppvekstfag Vg1

Kurs-id: 505303

Oppstart

mandag 26. august 2024

Slutter

onsdag 27. november 2024

Tidsrom

Kl. 09.00–15.00

Påmeldingsfrist

mandag 2. september 2024

Pris

30,–

Timeantall

Totalt: 207

Timer med foreleser: 207

Nivå

Teori til fagprøven

Undervisningsform

Klasserom

Østfold

AOFs Kompetansesenter, Fredrikstad

Stortorvet 5/7

Kontakt

Sissel Irén Johansen Klingvall

Telefon

I henhold til GDPR, må du opprette en egen «Min side» første gang du melder deg opp til kurs. Om du opplever problemer med dette, kontakt oss her.

Informasjon

Utdanningsprogrammet Helse- og oppvekstfag er for deg som ønsker å ta fagbrev som helsefagarbeider eller som barne- og ungdomsarbeider, men ikke har noe praksis.

Utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag representerer ulike arbeidsområder innenfor tilbudet av oppveksttjenester og helse- og sosialtjenester.
Vg1 er felles undervisning for både helsefagarbeider og barne- og ungdomsarbeidere.

Etter Vg1 helse og oppvekst blir det to separate klasser.

Du må velge mellom:
Helsearbeiderfaget og Barne- og ungdomsarbeiderfaget
før du starter på utdanningsløpet helse- og oppvekstfag.

Har du fellesfag fra tidligere kan du etter eksamener gå rett ut som lærling i 2 år. Har du ikke fellesfag fra tidligere må du ta et år nummer 2 med fellesfag for å få et fullverdig kompetansebevis før du går ut som lærling i 2 år. Du har også mulighet for å avlegge en eksamen VG3 Praksiskandidat for så å jobbe deg opp til 8700 timer med praksis. Da er du ikke lærling. Da er det ikke krav til fellesfag

Kurset i helse- og oppvekstfag passer for personer som ikke har utdanning fra før, eller som ønsker å bytte yrke, og som trives med å gi andre mennesker omsorg.

Det er ingen spesielle opptakskrav utover kompetanse tilsvarende norsk grunnskole, men hva den enkelte har av utdanning fra tidligere, er avgjørende for hva man eventuelt trenger av fellesfag.

For deltakere med norsk som 2. språk må man ha norskkunnskaper på B1-nivå.

Kjerneelementer

Helse og livsstil
Kjerneelementet helse og livsstil handler om å fremme fysisk og psykisk helse. Det innebærer å vite hvordan man som yrkesutøver kan bidra til å fremme en aktiv og sunn livsstil. I det inngår verdien av et sunt kosthold og fysisk aktivitet og av å forebygge livsstilssykdommer og hindre smitte. Kjerneelementet handler videre om hvordan kroppen er bygget opp og fungerer, med utgangspunkt i det friske mennesket. Ergonomi, førstehjelp og systematisk observasjon inngår også i kjerneelementet.

Omsorg, relasjoner og tverrfaglig samarbeid
Kjerneelementet omsorg, relasjoner og tverrfaglig samarbeid handler om å vise omsorg og om å kommunisere og samhandle med mennesker i ulike aldre og livssituasjoner og med ulik kulturell bakgrunn. Brukermedvirkning og service står sentralt. Videre handler det om å reflektere over hva egen atferd betyr i møte med andre mennesker. Det handler også om kunnskap om hvordan helse- og oppvekstsektoren er bygget opp, og om verdien av tverrfaglig samarbeid.

Etikk og teknologi
Kjerneelementet etikk og teknologi handler om å møte mennesker i ulike livssituasjoner med toleranse og respekt. Det handler også om å ta i bruk hjelpemidler, velferdsteknologi og annen teknologi og om å følge etiske retningslinjer i yrkesutøvelsen. Videre handler det om profesjonell yrkesutøvelse og om relevant lov- og regelverk.

Helsefremmende arbeid

  • beskrive hvordan kroppen er bygget opp, og forklare hvordan den fungerer

  • vurdere hva som fremmer psykisk og fysisk helse, og hvordan man kan forebygge livsstilssykdommer og hindre smitte

  • planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter som bidrar til mestring, utvikling og god helse

  • sette sammen og lage enkle måltider og vurdere energi- og næringsinnholdet i tråd med kostrådene fra helsestyresmaktene

  • bruke hygieniske prinsipper for å fremme god helse

  • utføre grunnleggende førstehjelp

  • drøfte og gi eksempler på hva den enkelte og samfunnet kan gjøre for å bedre egen helse og folkehelsen

  • gjøre rede for hvordan forbruk og aktiviteter påvirker miljøet, og reflektere over hvordan man kan ta miljøbevisste valg i yrkesutøvelsen

  • bruke riktige arbeidsteknikker og gode arbeidsstillinger og gjøre rede for sammenhengen mellom ergonomi og helse

Kommunikasjon og samhandling

  • kommunisere og samhandle med mennesker fra ulike kulturer, i ulike aldre og livssituasjoner

  • vise relasjonsferdigheter og reflektere over egen atferd

  • vise omsorg og yte service som fremmer trivsel og mestring

  • gjøre rede for hva sosial og kulturell kompetanse er, og gi eksempler på hvordan holdninger, verdier og ulike menneskesyn påvirker yrkesutøvelsen

  • drøfte hvordan uenighet kan håndteres, og prøve ut ulike modeller for konflikthåndtering

  • bruke digitale ressurser i kommunikasjon og samhandling

  • reflektere over hva digital dømmekraft innebærer, vurdere kilder kritisk og vise nettvett i arbeidet

  • bruke observasjons- og kommunikasjonsferdigheter i eget arbeid

Yrkesliv i helse- og oppvekstfag

  • gjøre rede for hvordan helse- og oppvekstsektoren er organisert, og reflektere over eget yrkesvalg

  • vise hvordan brukermedvirkning kan gjennomføres i helse- og oppvekstsektoren

  • beskrive hvilke krav og forventninger som stilles til en profesjonell yrkesutøver, og reflektere over egen praksis

  • gjøre rede for gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

  • vurdere hvordan hjelpemidler, velferdsteknologi og annen teknologi kan brukes i yrkesutøvelsen

  • drøfte hvordan endringer i samfunnet kan påvirke yrkesutøvelsen, og peke på muligheter og utfordringer disse endringene kan gi

  • forklare og gi eksempler på hva etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen er, og hvordan slike dilemmaer kan håndteres

  • gjøre rede for hvorfor det er viktig med tverrfaglig samarbeid, og gi eksempler på yrkesgrupper som er med i et slikt samarbeid

  • gjøre rede for sentralt regelverk som regulerer arbeidet i helse- og oppvekstsektoren, og allmenne spilleregler som gjelder i arbeidslivet

  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid

  • gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv

Opplæringen gis ved tradisjonell klasseromsundervisning. I tillegg benytter vi læringsplattformen Acampus hvor lærer legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. Om du av ulike årsaker ikke har anledning til å delta i undervisningen, kan du likevel ha god oversikt over hva som foregår i klasserommet og kan kommunisere med lærer. I kurset vil din arbeidserfaring være viktig for å forstå teorien du skal gjennomgå, og vi ønsker at du deler av din erfaring i undervisningen.

Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden, og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen.

Har du ikke relevant praksis, vil det være 316 timer praktisk yrkesfaglig fordypning i tillegg.

Fagbrevkursene hos AOF er spesielt tilrettelagt for voksne.

Du melder deg selv opp til den teoretiske prøven via Fylkeskommunen sine nettsider.
Fristen for oppmelding til eksamen på høsten er 15. september, og for våren er fristen 1. februar.

Kurspris. Deltaker betaler selv for utdanningen. Utdanningen er Lånekassefinansiert.

Videregående opplæring for voksne (lanekassen.no)

Østfold

AOFs Kompetansesenter, Fredrikstad

Stortorvet 5/7

Kontakt

Sissel Irén Johansen Klingvall

Telefon

I henhold til GDPR, må du opprette en egen «Min side» første gang du melder deg opp til kurs. Om du opplever problemer med dette, kontakt oss her.