Fagskole – Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
Kurs ID: 502970
Oppstart
onsdag 23. august 2023
Slutter
onsdag 19. juni 2024
Tidsrom
Kl.09:00 - 14:30Påmeldingsfrist
lørdag 15. april 2023
Timeantall
Totalt: 808
Timer med foreleser: 158
Timer selvstudie: 650
Undervisningsform
KlasseromInformasjon
Har du jobbet lenge i helsesektoren, har masse arbeidserfaring, og vil ha et faglig løft? Eller har du nylig tatt fagbrev og ønsker mer påfyll av kompetanse? Dette studiet vil kunne gi deg både ny kunnskap, samt økt forståelse om hvordan du allerede jobber, sett opp mot teorien. Studiet er praksisnært og gir en spisskompetanse mot akkurat dette feltet! Studiene gir studiepoeng og kan tilrettelegge for praksis på egen arbeidsplass der dette er relevant.
Fullført studie og bestått eksamen gir 30 studiepoeng og offentlig godkjent vitnemål.
Utdanningen passer for de med fagbrev som helsefagarbeider, omsorgsarbeider, eller deg med lang realkompetanse fra feltet som ønsker å heve sin kompetanse innenfor dette området
Man kan søke på grunnlag av formell kompetanse eller realkompetanse.
For opptak på grunnlag av formell kompetanse:
Fullført videregående opplæring med fagbrev innen helsefagarbeid. Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak.
For opptak på grunnlag av realkompetanse (hvis du ikke har fagbrev):
Søker må da oppfylle ett av følgende punkter:
8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.
Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.
Det må fremlegges politiattest innen fire uker etter at tilbud om studieplass er mottatt. I alle fagskoleutdanninger med krav om politiattest vil det også foretas en løpende skikkethetsvurdering av studentene.
Dokumentasjon på at man er kvalifisert for opptak legges inn så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.
Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helse- og sosialfagene
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Helse- og sosialfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
1f. Sosiologi og psykologi
Emne 2: Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
2a. Hva er hverdagsmestring?
2b. Hva er hverdagsrehabilitering?
2c. Generell prosesskompetanse
2d. Arbeidsmetode og teorigrunnlag for å øke mestring og selvstendighet hos bruker og jobbe etter brukerens mål basert på spørsmålet «Hva er viktige aktiviteter for deg?»
Emne 3: Fordypning i hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema innen hverdagsrehabilitering. Studentene skal trekke inn stoff fra emnene og knytte dette til praksis.
Emne 4: Praksis
Parallelt med fordypningsoppgaven avvikler studentene 5 uker praksis à 30 timer
Fagskoleutdanningen Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering har som overordnet mål å utvikle studentene til reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere. Studentene skal etter gjennomført utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling, utviklet sitt kliniske blikk, samt kunne vise forståelse for og innsikt i nyervervet kunnskap innen temaet hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering. Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen helse- og oppvekstsektoren.
Læringsutbytte etter fullført fagskoleutdanning i Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering:
Kunnskaper
Kandidaten har kunnskap om hverdagsmestring som tankesett, herunder betydningen av at brukeren opprettholder selvstendighet i sitt hverdagsliv og veiledes til å finne/sette sine egne mål som utgangspunkt for rehabiliteringsprosessen og hvilken betydning det har på den enkeltes helse og folkehelsen generelt.
Kandidaten har kunnskap om hverdagsrehabilitering som arbeidsform, herunder kartleggings- og vurderingsverktøy som brukes for å identifisere viktige aktiviteter og gode tiltak for brukeren i hjemmemiljøet.
Kandidaten har kunnskap både om hvilke faktorer som bidrar til funksjonsforbedring og opprettholdelse av brukernes funksjonsnivå
Kandidaten har innsikt i felles kunnskapsgrunnlag og referanseramme for helsefagene, etikk, verdier og relevante lover og forskrifter som regulerer tjenestene til personer som er i en rehabiliteringsprosess.
Kandidaten har kunnskap om aktuelle grupper av pasienter/brukere som kan ha nytte av hverdagsrehabilitering og hvordan å samarbeide med bruker og pårørende.
Kandidaten kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling av arbeidet med hverdagsrehabilitering.
Kandidaten har kunnskap om hvordan tilbudet om hverdagsrehabilitering i kommunal helse- og omsorgstjeneste kan organiseres, betydningen av systematisk oppfølging og et tilpasset og velfungerende tjenestetilbud.
Ferdigheter
Kandidaten kan gjennom kommunikasjon og samhandling med bruker og pårørende finne fram til brukerens ressurser, hva som er viktige aktiviteter for brukeren og veilede brukeren gjennom et hverdagsrehabiliteringsforløp som bygger på brukers individuelle mål.
Kandidaten kan bidra til å styrke brukernes muligheter for egenmestring, og for opprettholdelse og forbedring av funksjonsnivå.
Kandidaten kan arbeide etter prinsipper som øker selvstendighet hos alle brukere av tjenesten, herunder et fokus på økt hverdagsmestring.
Kandidaten kan, ut fra hver enkelt brukers individuelle rehabiliteringsplan, veilede og gjennomføre tiltak gjennom hverdagsrehabiliteringsforløpet.
Kandidaten kan anvende metoder og verktøy som bidrar til funksjonsforbedring og livskvalitet for mennesker som har behov for hverdags-rehabilitering
Kandidaten kan ta initiativ og samarbeide med bruker og pårørende, samt andre faggrupper som kan bistå, gjennom hverdagsrehabiliteringsforløpet med sikte på funksjonsforbedring og økt livskvalitet.
Kandidaten kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen hverdagsrehabilitering, og anvende sin kunnskap for å belyse faglige problemstillinger i dette arbeidet.
Kandidaten kan kartlegge behov og delta i planlegging, organisering og iverksettelse av tiltak for personer som har behov for hverdagsrehabilitering.
Generell kompetanse
Kandidaten kan identifisere etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidet med hverdagsrehabilitering, kjenner egen kompetanse og ansvarsområde, og vet når og hvordan andre yrkesgrupper må trekkes inn.
Kandidaten kan reflektere over egen praksis og egne holdninger og legger etiske prinsipper til grunn for sitt arbeid med hverdagsrehabilitering i kommunal helse- og omsorgstjeneste.
Kandidaten kan utføre individuelt tilrettelagte tjenester innen hverdagsrehabilitering i tråd med prinsipper om likeverd og selvbestemmelse.
Kandidaten kan gi informasjon til brukerne og bidra til at brukerne forstår verdien av å utføre daglige aktiviteter selvstendig og å mestre disse ut fra sitt funksjonsnivå.
Kandidaten kan arbeide tverrfaglig i en rehabiliteringsprosess, delta i faglig utvikling gjennom formidling av kunnskap og erfaringer innen hverdagsrehabilitering, og bidra til godt samarbeid på tvers av yrkesgrupper
Kandidaten kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenester med utgangspunkt i brukerens ressurser og behov.
Stedsbasert lærerstyrt undervisning i klasserom hver tirsdag fra 09.00-14.30 ved AOF Studiesenter, Trondheim.
Det er 5 uker praksis på totalt 150 timer. Praksis på eget arbeidssted kan være aktuelt for studenter som i sitt daglige arbeid møter fagskoleutdanningens brukergrupper.
Fagskolen AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli oppleves som mest mulig praksisnært
Studiet har innlevering av emneoppgaver underveis i studiet med karakterfastsettelse A-F for individuelle besvarelser eller Bestått/ikke bestått for gruppeinnleveringer. I tillegg leveres det inn en fordypningsoppgave ved slutten av studiet, som skal forsvares på muntlig eksamen. Fordypningsoppgaven/ muntlig høring vurderes med karakterfastsettelse A-F. Alle våre emneoppgaver og fordypningsoppgaven er lagt opp til å kunne skrives hjemme og har lang innleveringsfrist. Fullført studie og bestått muntlig høring/eksamen gir 30 studiepoeng og offentlig godkjent vitnemål.
Studiet er finansiert av Vestfold og Telemark fylkeskommune. Dette betyr at om du fyller opptakskravene, betaler du for pensum, semesteravgift og administrasjonsgebyr.
Semesteravgift: 850
Administrasjonsgebyr: 500
Er du medlem i et forbund, kan du søke om støtte til både pensum og semesteravgift.
Fagskoleutdanningen er godkjent for lån i Lånekassen - https://www.lanekassen.no/. Merk at det her må søkes på Studieforbundet AOF Norge, deretter riktig utdanning og studiested.