Barne- og ungdomsarbeiderfaget – teorikurs til fagprøven
Kurs ID: 502981
Oppstart
onsdag 18. oktober 2023
Slutter
tirsdag 18. juni 2024
Tidsrom
Kl.17:00 - 21:00Påmeldingsfrist
onsdag 25. oktober 2023
Pris
23600,-Timeantall
Totalt: 100
Timer med foreleser: 100
Nivå
Teori til fagprøvenUndervisningsform
Digital undervisningInformasjon
Har du relevant erfaring fra praksis og ønsker å få dokumentert hva du kan? Det er aldri for sent å få papirer på kompetansen din. Teori til fagprøven er første steg på veien.
Vg3 barne- og ungdomsarbeiderfaget handler om å utvikle yrkesutøvere som kan bidra til å dekke samfunnets behov for ulike pedagogiske tilbud slik at barn og unge får utvikle seg allsidig. Det handler om å legge til rette for en trygg oppvekst med omsorg, lek, læring og aktiviteter som stimulerer til livsutfoldelse, undring, utforskertrang og skaperglede. Faget skal bidra til å styrke den helhetlige helsen blant barn og unge og utvikle yrkesutøvere som kan velge pedagogiske metoder som fremmer trivsel, danning og mestring. Faget skal også bidra til å utvikle yrkesutøvere som kan samarbeide profesjonelt med barn og unge, foresatte og kolleger og møte brukere i et digitalt samfunn i stadig utvikling.
Kurset er tilrettelagt for voksne, og foregår i virtuelt klasserom en kveld i uken fra kl. 17.00-21.00.
Opplæringen retter seg mot voksne som ønsker å ta fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget.
Har du behov for tilrettelegging ta kontakt for rådgivning.
Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om du har minst ett års erfaring fra yrket. Språknivået ditt bør være på B1 (CEFR) eller høyere.
Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Det er det fylkeskommunale Fagopplæringskontoret som godkjenner praksis.
Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en komprimert utdanning for voksne. Den bygger på læreplanene for vg1 helse- og sosialfag, vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag og vg3 barne- og ungdomsarbeiderfaget (hovedfokus).
Hovedområder i vg3
Helsefremmende arbeid
Hovedområdet handler om sammenhenger mellom fysisk og psykisk helse og aktiviteter for barn og unge. Videre handler det om ulike læringsaktiviteter som grunnlag for vekst og utvikling. Hovedområdet dekker også hygiene, forebygging av sykdom og førstehjelp. Holdninger til tobakk og rusmidler inngår i hovedområdet, og det gjør også forebygging av mobbing, diskriminering og kriminalitet.
Kommunikasjon og samhandling
Hovedområdet handler om kommunikasjon og samhandling med barn og unge. Videre handler det om utvikling av barn og unges selvfølelse, identitet og sosiale kompetanse. Gruppeprosesser og konflikthåndtering inngår også.
Yrkesutøvelse
Hovedområdet handler om ulike typer pedagogiske aktiviteter for barn og unge. Aktiviteter knyttet til kunst og kultur, natur og miljø inngår i hovedområdet. Tilberedning av trygg og sunn mat for barn og unge er også med. Videre inngår relevante regelverk om taushetsplikt og personvern og om universell utforming av produkter og tjenester. Yrkesforståelse og yrkesetikk inngår.
https://www.udir.no/lk20/bua03-02/kompetansemaal-og-vurdering/kv489
Etter vg3
Helsefremmende arbeid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
planlegge og gjennomføre tiltak og aktiviteter som kan fremme psykisk og fysisk helse hos barn og unge
gjennomføre tiltak som utvikler barn og unges evne til å ta ansvar for egen helse og sikkerhet
veilede barn og unge i påkledning som passer for den enkelte aktivitet, årstid og værforhold
utføre førstehjelp knyttet til yrkesutøvelsen
foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte
gjennomføre tiltak som kan bidra til å forebygge ensomhet, mobbing og diskriminering
gjennomføre tiltak som kan bidra til å forebygge kriminalitet
gjennomføre tiltak som kan bidra til å forebygge bruk av rusmidler og tobakk
identifisere tegn på omsorgssvikt og andre bekymringsfulle forhold og varsle i tråd med gjeldende regelverk
Kommunikasjon og samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
kommunisere og samhandle med barn, unge og foresatte
legge til rette for utvikling av barn og unges selvfølelse og identitet
legge til rette for tiltak som styrker barn og unges evne og vilje til medvirkning og til å ta ansvar
veilede barn og unge i etiske spørsmål
bruke strategier for konflikthåndtering og veilede barn og unge i å håndtere konflikter
samarbeide med foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere om aktiviteter og tiltak for barn og unge
iverksette tiltak som bidrar til å styrke barn og unges sosiale kompetanse
drøfte hva rollemodeller betyr i barn og unges sosialiseringsprosess
Yrkesutøvelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon
bruke observasjon og motivasjon som redskaper i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet
gjennomføre aktiviteter som stimulerer barns språklige, intellektuelle, emosjonelle og motoriske utvikling
legge til rette for lek ut fra den betydningen lek har for barns læring, utvikling og sosialisering
tilpasse leke-, idretts- og friluftsaktiviteter til ulike årstider, natur og miljø
gjennomføre aktiviteter knyttet til kunst og kultur
bidra til å bygge sosiale nettverk for barn og unge i samarbeid med deres foresatte
følge gjeldende regelverk for taushetsplikt og personvern
tilberede mat og måltider for barn og unge i tråd med gjeldende regelverk og retningslinjer for mat og måltider
gjennomføre aktiviteter i tråd med universell utforming av produkter og tjenester
utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
bruke digitale verktøy, utøve kildekritikk og ta hensyn til personvern og opphavsrett
utføre arbeidet i henhold til gjeldende regelverk og yrkesetiske retningslinjer
Undervisningen gjennomføres i et virtuelt klasserom via egen PC med lærer til stede, slik at du kan følge undervisningen hjemmefra. Du får tilsendt tilgang til klasserommet i god tid før undervisningen starter.
I tillegg benytter vi læringsplattformen Acampus hvor lærerne legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. Dette betyr at dersom du av ulike årsaker ikke alltid har anledning til å delta i undervisningen, kan du likevel ha god oversikt over hva som foregår i klasserommet og kan kommunisere med lærer.
Undervisningen er sterkt knyttet til deltakernes praksiserfaring. Erfaringsutveksling og samspillet mellom teori og praksis vektlegges. I siste halvdel av kursperioden vil deltakerne få mye øving i skriving av eksamensoppgaver.
Eksamen er skriftlig.
Frist for oppmelding til eksamen på våren er 1. februar, og 15. september om høsten.
All oppmelding til eksamen skal skje via din fylkeskommune.
Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen.
Du kan søke støtte fra Lånekassen, forutsatt at din totale studiebelastning er tilstrekkelig. Søknaden gjennomfører du selv på Lånekassen ved bruk av MinID eller BankID.
På nettsiden finner du god veiledning og svar på de mest stilte spørsmålene. Her kan du se hvor mye du kan få i lån og stipend.
Fagorganisert?
Dersom du er medlem i en fagforening, vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning.
Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon!