Barne- og ungdomsarbeiderfaget – teorikurs til fagprøven
Kurs ID: 501398
Oppstart
tirsdag 3. oktober 2023
Slutter
tirsdag 21. mai 2024
Tidsrom
Kl.17:00 - 21:00Påmeldingsfrist
tirsdag 26. september 2023
Pris
23900,-Timeantall
Totalt: 80
Timer med foreleser: 80
Undervisningsform
KlasseromInformasjon
Ta utdanning på kveldstid i kombinasjon med jobben og bli fagarbeider!
Trives du med å jobbe med barn og unge? Har du erfaring fra barnehager, barneparker, skoler, skolefritidsordninger, fritidsklubber eller kommunale etater, men ingen formell utdannelse? Da er fagbrev som barne- og ungdomsarbeider det rette valget for deg!
Barn og unges oppvekstvilkår er i stadig endring, og det er en spennende utfordring for fagarbeideren å delta i denne endrings- og utviklingsprosessen. Gode pedagogiske tilbud til barn og unge er en forutsetning for å lykkes med integrering og gode utviklingsmuligheter for alle i et mangfoldig samfunn.
Som barne- og ungdomsarbeider kan du arbeide i barnehager, barneparker, skoler, skolefritidsordninger, klubber og kommunale etater. Barne- og ungdomsarbeideren tilrettelegger og velger hensiktsmessige pedagogiske metoder i arbeid med barn og unge i alderen 0 – 18 år.t voksne.
Opplæringen retter seg mot voksne som ønsker å utdanne seg til barne- og ungdomsarbeider.
Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren anbefaler vi bør være på B1 (CEFR) eller høyere.
Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Det er det fylkeskommunale Fagopplæringskontoret som godkjenner praksis.
Lek, læring og utvikling
Kjerneelementet lek, læring og utvikling handler om barn og unges utvikling og om bruk av utviklingspsykologi i det praktisk-pedagogiske arbeidet. Videre handler det om lek, læring og aktiviteter som bidrar til mestring og god selvfølelse. Omsorg som grunnlag for en trygg oppvekst står sentralt. Å praktisere hygiene og smittevern inngår også.
Samarbeid og relasjoner
Kjerneelementet samarbeid og relasjoner handler om å kommunisere og samarbeide med barn, unge, kolleger og foresatte med ulik bakgrunn. Videre handler det om tverrfaglig samarbeid og relasjonelle ferdigheter i møte med barn og unge, individuelt og i grupper.
Teknologi og lovverk
Kjerneelementet teknologi og lovverk handler om muligheter og utfordringer som barn og unge møter i en teknologisk og digital hverdag, og om å veilede barn og unge til å gjøre gode valg. Videre handler det om å bruke ny teknologi i det pedagogiske arbeidet og å kommunisere med barn og unge og foresatte på aktuelle digitale plattformer. Det handler også om å følge etiske retningslinjer og å anvende relevant lovverk.
Didaktisk metodevalg
Kjerneelementet didaktisk metodevalg handler om å velge metoder som bidrar til barn og unges læring og mestring. Videre handler det om å observere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere praktisk-pedagogisk arbeid med barn og unge.
observere barn og unge og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere aktiviteter
bruke pedagogiske metoder som bidrar til motivasjon og fremmer glede og mestring
planlegge og gjennomføre aktiviteter som bidrar til å utvikle barn og unges helhetlige helse, individuelt og i grupper
legge til rette for og reflektere over verdien av frilek
bruke regnearter og barne- og ungdomslitteratur i det pedagogiske arbeidet
iverksette tiltak som bidrar til å styrke barn og unges sosiale kompetanse og kulturkompetanse
planlegge måltider og lage næringsrik mat for barn og unge i tråd med gjeldende anbefalinger fra helsemyndighetene
bruke kunnskaper om samisk kultur og egenart i det pedagogiske arbeidet
planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset årstidene og fortelle om og tilrettelegge for markeringer av høytider og merkedager
utføre arbeidet i tråd med gjeldende regelverk og bidra til tverrfaglig samarbeid i det pedagogiske arbeidet
kommunisere med barn og unge på en måte som fremmer trygghet og tillit, og som støtter utviklingen av gode relasjoner
bruke ulike strategier for kommunikasjon og samhandling med barn og unge og bruke tegn til tale
praktisere brukermedvirkning og medbestemmelse i møte med barn, unge og foresatte
drøfte hva rollemodeller betyr i barn og unges sosialiseringsprosess
gi behovstilpasset omsorg til barn og unge og bidra til egenomsorg
identifisere tegn på omsorgssvikt og andre bekymringsfulle forhold og kunne varsle via tjenestevei
gjennomføre tiltak som forebygger ensomhet, krenkende atferd og utenforskap og som fremmer inkludering og mangfold
bruke strategier for konflikthåndtering og veilede barn og unge i å håndtere konflikter
gjennomføre tiltak som forebygger kriminalitet og bruk av rusmidler
iverksette tiltak som ivaretar miljøet, og vise barn og unge hvordan de kan bidra
iverksette tiltak som ivaretar hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte
bruke prinsippene for universell utforming og ergonomi, og gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet i eget arbeid
utføre grunnleggende førstehjelp tilpasset barn og unge
bruke digitale og teknologiske hjelpemidler, vise digital dømmekraft og veilede barn og unge i dette
reflektere over hva det vil si å være en profesjonell yrkesutøver
ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen
Undervisningen gjennomføres i vanlig klasserom med lærer. Vi har dyktige lærere som er vant til å jobbe med voksne og tilpasser innholdet i undervisningen i forhold til dette. I tillegg benytter vi en læringsplattform hvor lærerne legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden, og jobber oss gjennom tidligere eksamensoppgaver.
Kurset følger skolenes ferier og gjennomføres i hovedsak med undervisning en kveld i uken fram til slutten av mai.
Privatisteksamen er skriftlig og skal besvares på norsk eller samisk dersom ikke annet er oppgitt.
Frist for oppmelding til eksamen:
våreksamen er 1. februar
høsteksamen er 15. september
Du må selv melde deg opp i det fylket du ønsker å gjennomføre i. Fylkene har både forskjellige datoer for når de åpner for påmelding og forskjellige systemløsninger for påmelding.
Trøndelag Fylkeskommune: www.privatistweb.no
Dersom du er medlem i en fagforening vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs Utdanningsfond, det gjelder for eksempel Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund. Fagforbundet , FLT og Handel og kontor har egne stipendordninger. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon.