AOF.no

Barne- og ungdomsarbeiderfaget

  • I mange tilfeller medfører fagbrev høyere lønn

For deg som har lang erfaring fra helse- og oppvekstsektoren.

Hvorfor ta fagbrev?

Etterspørselen etter fagkompetanse innen barne- og ungdomsarbeiderfaget er økende. Med økt kompetanse på pedagogisk tilrettelegging av skole og fritid for barn og unge vil du bli en ettertraktet medarbeider for arbeidsgiver, og dermed bli et kvalitetsstempel og en viktig investering for bedriften.

Videre gir et fagbrev følgende fordeler for deg:

  • Du styrker din rolle på arbeidsplassen

  • Du får et håndfast bevis på din kompetanse

  • Fagbrev skaper trygghet for deg og for din arbeidsgiver

  • Med fagbrev står du sterkere i omstillingsprosesser

  • Du kan få mer ansvar på arbeidsplassen

  • Du stiller sterkere på arbeidsmarkedet

lese-for-barna

Oppstart

16.09.2024

Nivå

Teori til fagprøven

Pris

34 900,–

Undervisningsform

Klasserom

Spørsmål før du melder deg på?

Østfold

AOFs Kompetansesenter, Fredrikstad

Stortorvet 5/7

lese-for-barna

Opplæringen retter seg mot voksne som ønsker å utdanne seg til barne- og ungdomsarbeider.

Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 (CEFR) eller høyere.

Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Fagopplæringskontoret i fylkeskommunen godkjenner praksis.

Lek, læring og utvikling
Kjerneelementet lek, læring og utvikling handler om barn og unges utvikling og om bruk av utviklingspsykologi i det praktisk-pedagogiske arbeidet. Videre handler det om lek, læring og aktiviteter som bidrar til mestring og god selvfølelse. Omsorg som grunnlag for en trygg oppvekst står sentralt. Å praktisere hygiene og smittevern inngår også.

Samarbeid og relasjoner
Kjerneelementet samarbeid og relasjoner handler om å kommunisere og samarbeide med barn, unge, kolleger og foresatte med ulik bakgrunn. Videre handler det om tverrfaglig samarbeid og relasjonelle ferdigheter i møte med barn og unge, individuelt og i grupper.

Teknologi og lovverk
Kjerneelementet teknologi og lovverk handler om muligheter og utfordringer som barn og unge møter i en teknologisk og digital hverdag, og om å veilede barn og unge til å gjøre gode valg. Videre handler det om å bruke ny teknologi i det pedagogiske arbeidet og å kommunisere med barn og unge og foresatte på aktuelle digitale plattformer. Det handler også om å følge etiske retningslinjer og å anvende relevant lovverk.

Didaktisk metodevalg
Kjerneelementet didaktisk metodevalg handler om å velge metoder som bidrar til barn og unges læring og mestring. Videre handler det om å observere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere praktisk-pedagogisk arbeid med barn og unge.

  • observere barn og unge og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere aktiviteter

  • bruke pedagogiske metoder som bidrar til motivasjon og fremmer glede og mestring

  • planlegge og gjennomføre aktiviteter som bidrar til å utvikle barn og unges helhetlige helse, individuelt og i grupper

  • legge til rette for og reflektere over verdien av frilek

  • bruke regnearter og barne- og ungdomslitteratur i det pedagogiske arbeidet

  • iverksette tiltak som bidrar til å styrke barn og unges sosiale kompetanse og kulturkompetanse

  • planlegge måltider og lage næringsrik mat for barn og unge i tråd med gjeldende anbefalinger fra helsemyndighetene

  • bruke kunnskaper om samisk kultur og egenart i det pedagogiske arbeidet

  • planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset årstidene og fortelle om og tilrettelegge for markeringer av høytider og merkedager

  • utføre arbeidet i tråd med gjeldende regelverk og bidra til tverrfaglig samarbeid i det pedagogiske arbeidet

  • kommunisere med barn og unge på en måte som fremmer trygghet og tillit, og som støtter utviklingen av gode relasjoner

  • bruke ulike strategier for kommunikasjon og samhandling med barn og unge og bruke tegn til tale

  • praktisere brukermedvirkning og medbestemmelse i møte med barn, unge og foresatte

  • drøfte hva rollemodeller betyr i barn og unges sosialiseringsprosess

  • gi behovstilpasset omsorg til barn og unge og bidra til egenomsorg

  • identifisere tegn på omsorgssvikt og andre bekymringsfulle forhold og kunne varsle via tjenestevei

  • gjennomføre tiltak som forebygger ensomhet, krenkende atferd og utenforskap og som fremmer inkludering og mangfold

  • bruke strategier for konflikthåndtering og veilede barn og unge i å håndtere konflikter

  • gjennomføre tiltak som forebygger kriminalitet og bruk av rusmidler

  • iverksette tiltak som ivaretar miljøet, og vise barn og unge hvordan de kan bidra

  • iverksette tiltak som ivaretar hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte

  • bruke prinsippene for universell utforming og ergonomi, og gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet i eget arbeid

  • utføre grunnleggende førstehjelp tilpasset barn og unge

  • bruke digitale og teknologiske hjelpemidler, vise digital dømmekraft og veilede barn og unge i dette

  • reflektere over hva det vil si å være en profesjonell yrkesutøver

  • ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen

Undervisningen gjennomføres i vanlig klasserom med lærer. Du møter opp fysisk, sammen med andre deltakere. I tillegg benytter vi læringsplattformen Acampus hvor lærer legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. Om du av ulike årsaker ikke alltid har anledning til å delta i undervisningen, kan du likevel ha god oversikt over hva som foregår i klasserommet og kan kommunisere med lærer. I kurset vil din arbeidserfaring være viktig for å forstå teorien du skal gjennomgå, og vi ønsker at du deler av din erfaring i undervisningen.

Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen.

Fagbrevkursene hos AOF er spesielt tilrettelagt for voksne.

Du melder deg selv opp til den teoretiske prøven via Østfold fylkeskommune sine nettsider. Fristen for oppmelding til eksamen på høsten er 15. september, og for våren er fristen 1. februar.

Utdanningen er Lånekassefinansiert.
Er du fagorganisert kan det søkes om stipend fra ditt Fagforbund.

Videregående opplæring for voksne (lanekassen.no)

Interessert i noen av disse?