AOF.no

Barne- og ungdomsarbeiderfaget

Har du relevant arbeidserfaring og ønsker å få dokumentert hva du kan? Teorikurs til fagbrev er første steg på veien for å dokumentere din kompetanse. AOF Norge tilbyr fagbrevkurs som gir deg den nødvendige teoretiske kunnskapen innenfor ditt fagfelt.

Med et fagbrev vil du bli mer ettertraktet på arbeidsmarkedet. Det gir også et kvalitetsstempel på din kompetanse som stadig flere arbeidsgivere krever.

shutterstock_552648484-977431-edited-Oct-20-2021-12-25-22-26-PM

Oppstart

04.09.2024

Nivå

Teori til fagprøven

Pris

23 900,–

Undervisningsform

Klasserom

Spørsmål før du melder deg på?

Rogaland

Jåttå vgs, Stavanger

Jåttåvågveien 3

shutterstock_552648484-977431-edited-Oct-20-2021-12-25-22-26-PM

Opplæringen retter seg mot voksne som ønsker å utdanne seg til barne- og ungdomsarbeider.

Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren bør være på B1 (CEFR) eller høyere.

Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Fagopplæringskontoret i fylkeskommunen godkjenner praksis.

Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en komprimert utdanning for voksne. Den bygger på læreplanene for vg1 helse- og sosialfag, vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag og vg3 barne- og ungdomsarbeiderfaget (hovedfokus). 

Hovedområder innen vg3 barne- og ungdomsarbeiderfaget er:

Helsefremmende arbeid
Hovedområdet handler om sammenhenger mellom fysisk og psykisk helse og aktiviteter for barn og unge. Videre handler det om ulike læringsaktiviteter som grunnlag for vekst og utvikling. Hovedområdet dekker også hygiene, forebygging av sykdom og førstehjelp. Holdninger til tobakk og rusmidler inngår i hovedområdet, og det gjør også forebygging av mobbing, diskriminering og kriminalitet.

Kommunikasjon og samhandling
Hovedområdet handler om kommunikasjon og samhandling med barn og unge. Videre handler det om utvikling av barn og unges selvfølelse, identitet og sosiale kompetanse. Gruppeprosesser og konflikthåndtering inngår også.

Yrkesutøvelse
Hovedområdet handler om ulike typer pedagogiske aktiviteter for barn og unge. Aktiviteter knyttet til kunst og kultur, natur og miljø inngår i hovedområdet. Tilberedning av trygg og sunn mat for barn og unge er også med. Videre inngår relevante regelverk om taushetsplikt og personvern og om universell utforming av produkter og tjenester. Yrkesforståelse og yrkesetikk inngår.

https://www.udir.no/kl06/BUA3-01/Hele/Kompetansemaal/etter-vg3

Deltakerne skal gjennom opplæringen forberede og kvalifisere seg teoretisk for å avlegge nødvendig eksamener innen barne- og ungdomsarbeiderfaget.

Deltakeren skal ha en større forståelse for hvorfor de utfører arbeidet på spesielle måter og ha en dypere innsikt i det pedagogiske og helserelaterte arbeidet i barnehage, SFO, ungdomsklubber med mer.

Helsefremmende arbeid

  • planlegge og gjennomføre tiltak og aktiviteter som kan fremme psykisk og fysisk helse hos barn og unge

  • gjennomføre tiltak som utvikler barn og unges evne til å ta ansvar for egen helse og sikkerhet

  • veilede barn og unge i påkledning som passer for den enkelte aktivitet, årstid og værforhold

  • utføre førstehjelp knyttet til yrkesutøvelsen

  • foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte

  • gjennomføre tiltak som kan bidra til å forebygge ensomhet, mobbing og diskriminering

  • gjennomføre tiltak som kan bidra til å forebygge kriminalitet

  • gjennomføre tiltak som kan bidra til å forebygge bruk av rusmidler og tobakk

  • identifisere tegn på omsorgssvikt og andre bekymringsfulle forhold og varsle i tråd med gjeldende regelverk

Kommunikasjon og samhandling

  • kommunisere og samhandle med barn, unge og foresatte

  • legge til rette for utvikling av barn og unges selvfølelse og identitet

  • legge til rette for tiltak som styrker barn og unges evne og vilje til medvirkning og til å ta ansvar

  • veilede barn og unge i etiske spørsmål

  • bruke strategier for konflikthåndtering og veilede barn og unge i å håndtere konflikter

  • samarbeide med foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere om aktiviteter og tiltak for barn og unge

  • iverksette tiltak som bidrar til å styrke barn og unges sosiale kompetanse

  • drøfte hva rollemodeller betyr i barn og unges sosialiseringsprosess

Yrkesutøvelse

  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon

  • bruke observasjon og motivasjon som redskaper i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet

  • gjennomføre aktiviteter som stimulerer barns språklige, intellektuelle, emosjonelle og motoriske utvikling

  • legge til rette for lek ut fra den betydningen lek har for barns læring, utvikling og sosialisering

  • tilpasse leke-, idretts- og friluftsaktiviteter til ulike årstider, natur og miljø

  • gjennomføre aktiviteter knyttet til kunst og kultur

  • bidra til å bygge sosiale nettverk for barn og unge i samarbeid med deres foresatte

  • følge gjeldende regelverk for taushetsplikt og personvern

  • tilberede mat og måltider for barn og unge i tråd med gjeldende regelverk og retningslinjer for mat og måltider

  • gjennomføre aktiviteter i tråd med universell utforming av produkter og tjenester

  • utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

  • bruke digitale verktøy, utøve kildekritikk og ta hensyn til personvern og opphavsrett

  • utføre arbeidet i henhold til gjeldende regelverk og yrkesetiske retningslinjer

Undervisningen gjennomføres i vanlig klasserom med lærer. Du møter opp fysisk, sammen med andre deltakere.

Dersom kurset ikke blir fulltegnet vil du kunne overføres til et kurs med digitalt klasserom, på denne måten er vi tryggere på at kurset du har søkt gjennomføres til avtalt tid. Primært ønsker vi at dette blir klasseromskurs.

 Digitalt klasserom har også sine fordeler, du følger undervisningen fra din egen PC til faste tider. Det gjøres opptak av undervisingen, noe som gjør du kan få sett økten selv om du ikke fikk vært til stede i undervisningen den dagen. Du slipper også å reise til kursstedet.

Kurset avsluttes med skriftlig eksamen. Frist for oppmelding til eksamen er:
Vår: 15. januar–1. februar
Høst: 1.–15. september

All oppmelding til eksamen skal skje til din Fylkeskommune på denne påmeldingssiden.

Dersom du er medlem i en fagforening, vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs Utdanningsfond.

LO medlemmer se også Medlemsorganisasjoner LO - AOF. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon.

Kurset er også godkjent for søknad om støtte i Statens lånekasse.

Interessert i noen av disse?