AOF.no

Barne – og Ungdomsarbeider Bærum

Kurs ID: 500334

Oppstart

tirsdag 25. april 2023

Slutter

tirsdag 28. november 2023

Tidsrom

Kl.17:00 - 21:00

Påmeldingsfrist

torsdag 20. april 2023

Pris

23900,-

Timeantall

Totalt: 80

Timer med foreleser: 80

Undervisningsform

Virtuelt klasserom

Viken

BÆRUM

Kontakt

Oscar Lindø

Telefon

I henhold til GDPR, må du opprette en egen «Min side» første gang du melder deg opp til kurs. Om du opplever problemer med dette, kontakt oss her.

Informasjon

 Ta utdanning på kveldstid i kombinasjon med jobben og bli fagarbeider! 

Trives du med å jobbe med barn og unge? Har du erfaring fra barnehager, barneparker, skoler, skolefritidsordninger, fritidsklubber eller kommunale etater, men ingen formell utdannelse? Da er fagbrev som barne- og ungdomsarbeider det rette valget for deg!

 Barn og unges oppvekstvilkår er i stadig endring, og det er en spennende utfordring for fagarbeideren å delta i denne endrings- og utviklingsprosessen. Gode pedagogiske tilbud til barn og unge er en forutsetning for å lykkes med integrering og gode utviklingsmuligheter for alle i et mangfoldig samfunn.

 Som barne- og ungdomsarbeider kan du arbeide i barnehager, barneparker, skoler, skolefritidsordninger, klubber og kommunale etater. Barne- og ungdomsarbeideren tilrettelegger og velger hensiktsmessige pedagogiske metoder i arbeid med barn og unge i alderen 0 – 18 år.t voksne. 

Opplæringen retter seg mot voksne som ønsker å utdanne seg til barne- og ungdomsarbeider.

Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren anbefaler vi bør være på B1 (CEFR) eller høyere.

Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Det er det fylkeskommunale Fagopplæringskontoret som godkjenner praksis.

Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en komprimert utdanning for voksne. Den bygger på læreplanene for Vg1 Helse- og sosialfag, Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag og Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget (hovedfokus). 

Hovedområder innen Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget er:

 

Helsefremmende arbeid

Hovedområdet handler om sammenhenger mellom fysisk og psykisk helse og aktiviteter for barn og unge. Videre handler det om ulike læringsaktiviteter som grunnlag for vekst og utvikling. Hovedområdet dekker også hygiene, forebygging av sykdom og førstehjelp. Holdninger til tobakk og rusmidler inngår i hovedområdet, og det gjør også forebygging av mobbing, diskriminering og kriminalitet.

 

Kommunikasjon og samhandling

Hovedområdet handler om kommunikasjon og samhandling med barn og unge. Videre handler det om utvikling av barn og unges selvfølelse, identitet og sosiale kompetanse. Gruppeprosesser og konflikthåndtering inngår også.

 

Yrkesutøvelse

Hovedområdet handler om ulike typer pedagogiske aktiviteter for barn og unge. Aktiviteter knyttet til kunst og kultur, natur og miljø inngår i hovedområdet. Tilberedning av trygg og sunn mat for barn og unge er også med. Videre inngår relevante regelverk om taushetsplikt og personvern og om universell utforming av produkter og tjenester. Yrkesforståelse og yrkesetikk inngår. 

https://www.udir.no/kl06/BUA3-01/Hele/Kompetansemaal/etter-vg3

Deltagerne skal gjennom opplæringen forberede og kvalifisere seg teoretisk for å avlegge nødvendig eksamener innen barne- og ungdomsarbeiderfaget.

De skal ha en større forståelse for hvorfor de utfører arbeidet på spesielle måter og ha en dypere innsikt i det pedagogiske og helserelaterte arbeidet i barnehage, SFO, ungdomsklubber med mer.

Helsefremmende arbeid

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • planlegge og gjennomføre tiltak og aktiviteter som kan fremme psykisk og fysisk helse hos barn og unge

  • gjennomføre tiltak som utvikler barn og unges evne til å ta ansvar for egen helse og sikkerhet

  • veilede barn og unge i påkledning som passer for den enkelte aktivitet, årstid og værforhold

  • utføre førstehjelp knyttet til yrkesutøvelsen

  • foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte

  • gjennomføre tiltak som kan bidra til å forebygge ensomhet, mobbing og diskriminering

  • gjennomføre tiltak som kan bidra til å forebygge kriminalitet

  • gjennomføre tiltak som kan bidra til å forebygge bruk av rusmidler og tobakk

  • identifisere tegn på omsorgssvikt og andre bekymringsfulle forhold og varsle i tråd med gjeldende regelverk


Kommunikasjon og samhandling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • kommunisere og samhandle med barn, unge og foresatte

  • legge til rette for utvikling av barn og unges selvfølelse og identitet

  • legge til rette for tiltak som styrker barn og unges evne og vilje til medvirkning og til å ta ansvar

  • veilede barn og unge i etiske spørsmål

  • bruke strategier for konflikthåndtering og veilede barn og unge i å håndtere konflikter

  • samarbeide med foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere om aktiviteter og tiltak for barn og unge

  • iverksette tiltak som bidrar til å styrke barn og unges sosiale kompetanse

  • drøfte hva rollemodeller betyr i barn og unges sosialiseringsprosess


Yrkesutøvelse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon

  • bruke observasjon og motivasjon som redskaper i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet

  • gjennomføre aktiviteter som stimulerer barns språklige, intellektuelle, emosjonelle og motoriske utvikling

  • legge til rette for lek ut fra den betydningen lek har for barns læring, utvikling og sosialisering

  • tilpasse leke-, idretts- og friluftsaktiviteter til ulike årstider, natur og miljø

  • gjennomføre aktiviteter knyttet til kunst og kultur

  • bidra til å bygge sosiale nettverk for barn og unge i samarbeid med deres foresatte

  • følge gjeldende regelverk for taushetsplikt og personvern

  • tilberede mat og måltider for barn og unge i tråd med gjeldende regelverk og retningslinjer for mat og måltider

  • gjennomføre aktiviteter i tråd med universell utforming av produkter og tjenester

  • utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

  • bruke digitale verktøy, utøve kildekritikk og ta hensyn til personvern og opphavsrett

  • utføre arbeidet i henhold til gjeldende regelverk og yrkesetiske retningslinjer

Undervisningen gjennomføres i et virtuelt klasserom via egen PC med lærer til stede, slik at du kan følge undervisningen hjemmefra. Du får tilsendt tilgang til klasserommet i god tid før undervisningen starter.

Privatisteksamen er skriftlig og skal besvares på norsk eller samisk dersom ikke annet er oppgitt. 
Frist for oppmelding til eksamen:

  • våreksamen er 1. februar

  • høsteksamen er 15. september

Du må selv melde deg opp i det fylket du ønsker å gjennomføre i, deltar du på kurset vil vi informere om oppmeldingsfristene og hvordan man melder seg opp.

Dersom du er medlem i en fagforening vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs Utdanningsfond, det gjelder for eksempel Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund.  Fagforbundet , FLT og Handel og kontor har egne stipendordninger. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon.

Kurset er også godkjent for lån i statens lånekasse.

Viken

BÆRUM

Kontakt

Oscar Lindø

Telefon

I henhold til GDPR, må du opprette en egen «Min side» første gang du melder deg opp til kurs. Om du opplever problemer med dette, kontakt oss her.