Aktiv kundeveiledning for avfallsbransjen – Bransjeprogram – 2023
Kurs ID: 502414
Oppstart
tirsdag 12. september 2023
Slutter
tirsdag 7. november 2023
Tidsrom
Kl.17:00 - 21:00Påmeldingsfrist
tirsdag 12. september 2023
Timeantall
Totalt: 30
Timer med foreleser: 30
Undervisningsform
Virtuelt klasseromInformasjon
Jobber du innen avfalls- og gjenvinningsbransjen hvor møter med kunder på avfallsstasjoner, på kjøreruter eller i telefon er en del av arbeidshverdagen? Ønsker du faglig påfyll?
Hev din kompetanse innen det grønne skifte, sirkulærøkonomi, nedstrømsløsninger og kundeservice. Da anbefaler vi at du melder deg på dette kurset! Kurset tilbys gratis med midler fra Bransjeprogrammet for deg som har erfaring eller jobber innenfor avfall- og gjenvinningsbransjen. Det gjelder også for deg som er helt / delvis permittert eller arbeidsledig.
Opplæringen retter seg mot personer som jobber i avfalls- og gjenvinningsbransjen hvor kommunikasjon med mennesker i jobbsammenheng er en del av arbeidsoppgavene.
Kurset har ingen krav til forkunnskaper
PC med kamera og mikrofon.
Innholdet i kurset retter seg mot kursdeltakernes arbeidserfaring/arbeidsplass i møte med bruker av tjenestene som tilbys.
Temaer i kurset er:
· Elementer fra «bransjekunnskap om avfalls- og gjenvinningsbransjen, avfallsressurser og innføring i sirkulærøkonomi»
· Det grønne skiftet – endring av avfallsbransjen ( fra mottaker til leverandør)
· Grunnleggende kunnskap, kunnskap om fraksjoner og nedstrømsløsninger, sirkulærøkonomi
· Kvalitetsgjenvinning
· Representant for arbeidsgiver og bransjen ( også i trafikken), uniformering
· Kundeservice – se kunden – møte kundens behov
· Tilpasse informasjon til alle type kunde ( alle innbyggere)
· Vanskelig kunder ( vold og trusler)
Hovedmålet med kurset er å sette deltakerne i stand til å kunne kommunisere på en trygg og faglig måte i jobbsammenheng.
Etter endt kurs skal deltakerne:
Ha tilegnet seg kunnskap om hvilke forhold som kan påvirke kommunikasjon, relasjon, samspill med ulike brukergrupper av tjenestene
Ha tilegnet seg kunnskaper og innsikt i hvorfor konflikter oppstår, hvordan en kan løse disse
Ha undersøkt og vurdert sine egne reaksjoner på motstand og konflikter i relasjon til andre
Ha tilegnet seg forståelse og innsikt i hvordan møte mennesker, å gå fra å tenke "jeg-du modus", til å kunne se og utføre dialogen som et "vi-modus"
Ha innsikt i hvordan tillit kan bygges opp gjennom dialog og hvilken påvirkningskraft tillit er for å kunne utføre arbeidsoppgaver
Ha tilegnet seg kunnskap om fraksjoner og nedstrømsløsninger, sirkulærøkonomi og kvalitetsgjenvinning
Ha tilegnet seg bransjekunnskap
Undervisningen gjennomføres i et virtuelt klasserom via egen PC med lærer til stede, slik at du kan følge undervisningen hjemmefra. Du får tilsendt tilgang til klasserommet i god tid før undervisningen starter.
Ingen.
Dekkes av midler fra bransjeprogrammets avfalls- og gjenvinningsbransjen.