AOF.no

MEDLEM- OG TILLITSVALGTSKOLERING

Hold bedre kurs for forbundet ditt

Man using laptop in his office. stock photo

Deltakerfokusert, erfaringsbasert pedagogikk er mye av hemmeligheten bak suksess.

Å holde kurs er et tveegget sverd for mange. På den ene siden er det en kilde til mye nerver. Hvem er du til å stå der og fortelle andre hvordan de skal gjøre ting? Kommer de til å kjede seg? Hvordan legger du det egentlig opp på en profesjonell måte?

På den andre siden er det lite som kan måle seg med følelsen av at deltakerne henger med på hvert ord du sier, tørste på kunnskap og ivrige i diskusjon med hverandre. For ikke å snakke om rosen du mottar etterpå, og følelsen av å ha gjort en forskjell.

Kanskje oftest er resultatet et sted i midten. Men det er fullt mulig å bli bedre, og oppleve mye mer av sistnevnte enn førstnevnte. Vil du bli en mer engasjerende veileder, er vårt beste råd å lære deg det vi kaller erfaringsbasert pedagogikk.

Erfaringsbasert pedagogikk tar utgangspunkt i deltakerne

Når du holder et kurs for noen som faktisk jobber i feltet kurset omhandler, kommer som regel deltakerne med en skattekiste av egne erfaringer. Kanskje ønsker de hjelp med noen helt konkrete utfordringer, kanskje har de selv erfart noen gode løsninger som de andre deltakerne kunne ha lært mye av. 

Den som bare lasser på med teori fra en ferdiglaget PowerPoint-presentasjon går glipp av alle mulighetene disse erfaringene byr på. 

Det er fort gjort å tenke at du som veileder skal sitte på alle svarene, mens deltakerne nærmest skal være passive tilhørere. Men om du åpner opp for mer interaksjon med og mellom deltakerne, vil det ofte både resultere i et bedre kurs og senkede skuldre for din egen del.

Still åpne spørsmål og oppfordre til refleksjon

Vi liker ikke å innrømme det, men vi som har jobbet en stund som veiledere, kan risikere å bli litt for glade i å høre vår egen stemme. Det kan iblant bety at vi stiller spørsmål mest som et retorisk grep, hvor vi allerede har «riktig» svar klart i hodet.

Dersom vi heller klarer å stille åpne spørsmål der vi selv ikke er 100 prosent sikre på hva som er fasit, åpner det for mye god refleksjon fra deltakernes side. Et godt spørsmål burde invitere til dialog, heller enn bare å sjekke om tilhørerne følger med. Den gode veilederen er ofte den som er flinkere til å lytte enn til å snakke.

Som sagt – ikke tenk at du er nødt til å vite svaret på alt. Det viktigste du kommuniserer som veileder er kanskje verdiene du har i bunn, vel så mye som det du sier eksplisitt.

Dette er kanskje en klisjé, men jeg tror ikke jeg har holdt et eneste kurs der ikke jeg selv har lært noe av deltakerne. Det er utrolig hva slags innsikt som dukker opp dersom du skaper et rom der folk føler seg trygge til å reflektere fritt.

Et trygt rom for å prøve og feile når du skal lære å holde bedre kurs

Erfaringsbasert pedagogikk handler ikke bare om å hente opp erfaringene deltakerne har med seg fra før, men også om å skape nye erfaringer sammen. Når du selv skal holde kurs, og er litt nervøs, kan det være lett å lene seg på det du har gjort hundre ganger før, fordi du vet at det i hvert fall fungerer.

Når du deltar på kurs, derimot, er det en gyllen anledning til å teste ut nye ting. På AOF Norges veilederkurs har vi alltid satt av tid til det vi kaller for mikroundervisning. Her får deltakerne planlegge og holde en time av sitt eget kurs for de andre, der de bruker metodene de har lært underveis. 

Kanskje du selv kunne prøvd noe lignende i kursene du holder, gjennom ulike former for rollespill og interaksjon – aktiv, heller enn passiv, læring.

Høres erfaringsbasert pedagogikk ut som noe du gjerne skulle lært mer om, anbefaler vi på det varmeste at du søker plass på kurset Veilederskolering. Det er et ganske populært kurs, men har du selv jobbet en del som kursholder for forbundet ditt, er det ikke usannsynlig at du får plass.